04 september, 2013

Passa på med zucchini

Jag frossar just nu i alla fina grönsaker som har säsong. Recepten ska vara enkla och snabba och maten mättande. Soppa är definitivt inget som min sambo tycker man blir mätt på. Och när jag gick ut genom dörren för att gå på ett event föreslog jag det och fick negativa vibbar från honom. Därför funderade jag på vägen hem och botaniserade i köttdisken innan jag klev över tröskeln igen. Först hade jag tänkt stekt kyckling som en "side dish" eller att smula ner bacon men blicken föll på kycklingfärs från Kronfågel och vips var idén där. Frikadeller. Och så blev det.

Lite småsvårt att smaksätta köttbullssmet av just kyckling då jag inte vill smaka på den innan den är stekt. Vill man smaka kan man krydda smeten och steka en liten klick och smaka av. Själv gick jag på känn och saltade och pepprade. Vis av hur man gör vanlig smet tog jag ett litet extra tag med både salt och peppar. Resultatet blev perfekt. Köttbullarna fick koka med i soppan och därför kallas de för frikadeller.

Soppan hade jag tänkt som en variation av zucchiniplättarna alltså kokt zucchini istället för stekt. Lite lök, zucchini, buljong och något att reda/runda av med. I det här fallet blev det gräddfil. Alla som använt gräddfil vet att det skär sig lite men nöden hade ingen lag. Annars hade jag hellre antingen använt en toppredning på mjölk och mjöl eller rundat av med en redning av äggula/vispgrädde som är klassisk.

Nåväl, soppan blev mycket god och trots rätt lite kött i den blev vi riktigt mätta. Den går förstås att äta utan kött också och blir helt vegetarisk med en grönsaksbuljongtärning i.

Zucchinisoppa
1-2 schalottenlökar
ca 500 g zucchini
1-2 hönsbuljongtärningar
vatten så den blir lagom konsistens som du tycker om
salt
peppar
Frikadeller
150 g kycklingfärs
salt
peppar

Skala och hacka löken. Fräs i lite smör utan att den tar färg. Riv zucchinin och tillsätt den tillsammans med lite vatten och buljongtärning. Låt koka upp och småputtra i några minuter. Blanda kycklingfärsen med salt och peppar. Ska inte röras för mycket då köttet kan bli som gummi. Ta lite vatten på händerna och forma runda bullar som du lägger i soppan. Låt koka några minuter till. Smaka av och tillsätt eventuellt mer buljong. Servera varm.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...