17 september, 2013

Morotssoppa med mersmak



Känner att jag vuxit i det där med att skapa egna recept. Att övning ger färdighet. Förut var jag en verklig kokboksslav. Men genom att träna, träna och träna om igen och följa instruktioner och sedan göra om efter eget huvud gör att man hittar en egen stil.

Morotssoppan gjorde jag helt utan att ens kika på ett recept. Att ingefära passar till morot hade jag läst men aldrig testat. Löken är med för att den "reder" soppan. En klick med färskost eller crème fraiche rundar av på ett bra sätt. Hönsbuljong använder jag oftast för just den smaken gör mig nöjd men självklart går det att använda ett vegetariskt alternativ och få soppan helt vegetarisk. Kanske kan man runda av den med en gnutta olivolja då. Fettet tar som bekant upp fettlösliga vitaminer i morötterna så någon typ av fett bör vara med. Färgen blev grym och när man äter glad mat inbillar jag mig att man mår bättre än att äta färglös mat.

Morotsoppa med mersmak
2 portioner
1 liten gul lök
ca 2 cm ingefära
smörklick
300 g skalade morötter
5 dl vatten
1 hönsbuljongtärning (eller 5 dl hönsbuljong)
2 msk färskost, här använde jag ARLAs nylanserade yoghurtfärskost för matlagning men crème fraiche går lika bra.
1/2-3/4 tsk salt

Skala och skär löken i bitar, ansa ingefäran och skiva. Fräs i kastrull utan att det tar färg. Skala morötterna och skär i stavar. Lägg ner dem i kastrullen och häll över vatten. Tillsätt buljongtärningen och låt allt koka mjukt. Mixa med mixerstav. Runda av med färskost. Smaka av med salt.

3 kommentarer:

Millas Hälsoblogg sa...

Vilken härlig morotsoppa:)

Kinna Jonsson sa...

Tack Milla!

Fröken Dill sa...

Morotssoppa är en sån där rätt där man undrar hur något med så billiga ingredienser kan bli så gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...