05 september, 2013

Kraftig grönsakssoppa när du vill äta kalorisnålt


Hälsoundersökning och varför jag blev av med 5 kilo
I sommar har jag och sambon dragit åt svångremen. Det har inte varit svårt då vi båda önskade orka lite mer inför hösten. Samtidigt har det varit nödvändigt då sambon var på läkarbesök och förstod att något måste göras.

Något som föranledde mig att även gå på hälsoundersökning för att se hur det låg till med kolesterol, blodtryck och sockervärde. För mig var det fint...men ett par kilo kände jag att jag ändå ville gå ner. Sagt och gjort. En smygstart i början av maj. Hårdträning i juli och koll på min kost har gjort att jag nu stolt kan säga att drygt fem kilo har letat sig bort från mage, rygg och ben. Jag mår dessutom strålande.

Vad vi ätit/druckit mer och mindre av
Det som vi gjort är att äta mindre portioner av kött och mer av grönt. Vi har dragit ner på rejält på vin, kaffe och sedan ätit som vanligt till största delen. Självklart har jag också druckit mera vatten. För övrigt är vi inte så himla osunda men lite småätande mellan målen i form av nötter, en liten ostbit, en bit korv eller annat kan stjälpa de bästa föresatser. Så bort med allt sån't.

Matinspiration i kokböcker
Viktigt har varit att försöka inspireras av kokböcker och även om jag inte följt någon diet har jag ändå tyckt att Klaras Deser's Mina goda GI-dagar har varit kul att laga ur. Framför allt för att hon använder matvete, mathavre och annat som jag är dålig på att använda i vanliga fall. Sedan är också boken Våra bästa GI-recept med Ola Lauritzson och Ulrika Davidsson, fylld med trevliga recept.

Min matfilosofi
Eftersom min filosofi är att äta allt, blir det även någon kaka, lite choklad eller annat mellan varven. Det viktiga är att det inte blir för mycket. Faktiskt rätt lite och kanske hälften av vad man egentligen vill ha.
Potatis skulle jag aldrig utesluta utan äter lika mycket som jag brukar. Samma sak med bröd - eftersom jag inte har något problem med mackor på kvällen eller sug. Vi äter jämt 2 lagade mål om dagen och rejäl frukost så det uppstår inte helt enkelt. Bär har tagit en allt större plats i sommar. Och med alla rapporter om fina antioxidanter och andra nyttigheter från Bärfrämjandet/Svenskt Sigill har det inte varit svårt att ta dem till sitt hjärta mer än förut.

Om grönsakssoppan och hur jag lagar den
En soppa som jag lagar om och om igen är den här grönsakssoppan. Just nu funkar den särskilt bra då den bygger på det som är i säsong nämligen bl a tomater, zucchini, aubergine, paprika och lök. Jag mixar den grovt och späder med vatten om det behövs. Rejält med kryddor och just nu har jag snöat in på olika chilisorter så den blir stark. Glöm inte heller vitlöken. Se till att soppan har mycket smak som du gillar.
Tänk att du gör en ratatouille och mixar så är du där. Soppan räcker till många måltider och kan ätas både varm och kall. Här är lite tips om vad du kan lägga i den.

Kalorisnål grönssakssoppa
1-2 burkar tomater eller färska svenska tomater
1 liten zucchini
1 liten aubergine
1/4 vitkål
1 gul lök
1-2 klyftor vitlök
1 röd paprika
en liten morot
chili torkad eller färsk
Vatten
Förstärk eventuellt med några matskedar fin tomatpuré
lite god olivolja

Tvätta, skala och dela grönsakerna i större bitar. Lägg i en stor kastrull. Täck precis med vatten. Låt koka upp och puttra en stund tills grönsakerna är mjuka. Mixa allt med mixerstav. Servera varm eller kall med eller utan tillbehör. Tillbehör kan vara räkor, en klick creme fraiche, färska kryddor, smulad bacon. Hårdkokt hackat ägg. Fint tärnad slanggurka. En smörgås om du känner att du är mer hungrig.

Tips om hur du sätter upp mål för att gå ner i vikt. 

2 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Perfekt, den kan jag laga med en hel del hemodlat!

Själv vill jag gärna fortsätta äta och dricka som vanligt, men inser att det behövs mer motion för att kunna stoppa i sig allt man vill. Cykla till jobbet brukar göra susen för mig och den här årstiden är det dessutom ren njutning.

Kinna Jonsson sa...

Ja, det är ju det jag också vill. Inbillar mig att vi är rätt sunda. Pressträffar mm "förstör" de goda ansatserna så motionen måste till om det ska hända nåt.
=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...