16 september, 2013

Fullkornspasta med pesto



Jag är verkligen ingen diggare av fullkornspasta - men man vänjer sig och nu hittade jag en sort med dinkel från Kungsörnen, Cappelli som inte var så dum...eller så har jag vant mig vid den lite speciella konsistensen och smaken för jag gillade den verkligen. Med den sås som jag trollade fram blev pastan riktigt god. En förstärkt pesto där jag dolt massor av grönsaker. Basen var det vanliga italienska hundtricket "soffritto" som jag bara älskar. Franska motsvarigheten heter Mirepoix. I peston ingick oregano och där tänkte jag att det kunde bli gott med ännu mer smak av fin oregano.

Pasta, använd 4 dl Cappelli för 2 pers. Jag använder ofta lite mindre mängd än vad som anges på förpackningen.

Pastasås
2 pers
1 liten morot
3 stänger stjälkselleri
1 liten lök
1 stor kycklingfilé
1 liten röd paprika
2 tsk torkad oregano
1/2 dl crème fraiche

Tärna morot, stjälkselleri och hacka lök fint. Fräs i kastrull utan att det tar färg. Sätt samtidigt på pastan. Skär kycklingfilén i små bitar och tillsätt i kastrullen och låt steka med några minuter. Ta bort kärnorna ur paprikan och låt fräsa med. Tillsätt oregano, tomatpeston och crème fraiche. Häll av vattnet från pastan. Spara lite kokvatten. Blanda pastan med såsen och häll på lite kokvatten. Servera med en gång. 

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...