16 september, 2013

Frukost


Det skrivs alltmer att frukost är det viktigaste målet på dagen. Men jag undrar hur många som har inspiration att variera sig? Svårt att hitta på något annat när man har bråttom på morgonen. En viss planering krävs. Vi har hittat ett alternativ som är gott nämligen grovt bröd, kvarg och en halv avokado. Fantastiskt nog håller en enda grov macka med det pålägget mig mätt ända fram till lunch. På bilden ser du en helgfrukost. Tomaterna är mina egenodlade och jordgubbarna plockar jag nu fram ur frysen. Blandat med färsk persika som har säsong nu eller fryst mango blev det fräscht.

Tidigare har vi ätit fil med köpt eller Lottas hemgjorda müssli. Också gott men håller inte mättnaden lika länge.

Andra frukostvarianter är gröt. Gröt är fantastiskt och det går att variera på många sätt. Problemet är bara att det finns en grötvägrare i huset. Så hjälp mig nu och hitta på gröt som inte är gjord på havregryn...så att jag lyckas med tricket att göra det utan protester. Hur skulle du tillaga en tilltalande gröt? Vilka ingredienser rekommenderar du? Vad gör du för att få den riktigt god? Berätta jag dör av nyfikenhet och behöver inspiration.
Kanske är du allergiker och fixar gröt på ett spännande sätt...hur gör du då?

Mina tankar går mot gröt med
flingor och frön
bovete
rågflingor
skrädmjöl
nötter
psylliumfrön
psylliumfröskal
pumpakärnor
solrosfrön

Att använda torkad frukt i:
russin
torkade aprikoser
torkade dadlar
torkade fikon
torkade plommon

Tillbehör till gröten
mjölk, har inte provat havremjölk, sojamjöl eller dy. Blir det gott?
äppelmos
lingonsylt
färska bär som skivade jordgubbar 


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...