06 augusti, 2013

På hallonprovning i Skillinge


En sommarkväll i Skillinge var jag på hallonprovning. Det fanns askar uppradade på bänken i köket och vi fick en genomgång och fakta kring vad vi hade framför oss. Sen fick vi smaka på de olika sorterna; 2 gammaldags Preussen och en som hette Mormor, var söta samt lite oregelbundna i formen. Sedan några mörkare och toppigare som var syrliga och ytterligare ett par sorter som bara har nummer som namn. Riktigt intressant.

De gammaldags sorterna påminde mest om skogshallon. De som var toppiga är antagligen de som flest människor skulle köpa då man går mycket på utseendet men som, som sagt, var syrligare. Och allt är förstås en smaksak. Jag föredrar de något sötare sorterna.

Hösthallonen hade också redan kommit. En sort som jag bara älskar för att de är stora och ger riklig skörd från slutet av juli ända in i november. Eftersom de ger skörd på årsskotten är de tacksamma att odla. Vanliga hallon ger först skörd året efter på sina nya skott. Ibland finns det lite maskar i sommarhallon men inte alls i hösthallon.

Vad jag lärde mig när jag fick plocka hallon själv i landet var att när skörden är över på hallonskotten på sommarhallonen klipper man bort hallongrenen på en gång. På så sätt får de nya skotten för nästa års skörd mer kraft att växa till sig. Roligt med ny kunskap då hallon är något av det bästa jag vet.

Den duktige odlaren är min lillebror Lasse och jag är så glad över att få njuta av resultatet från hans trädgårdsland på Haga Skillinge.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...