26 augusti, 2013

Melon Daquiri med mörk rom

Oj vad gott var min sambos spontana kommentar. Han som alltid dricker GT eller rom och cola gillade drinken jag gjort nämligen en melon daquiri. Inspirerad av en sommar då jag jobbade i Chicago och bodde hos mammas faster funderade jag i banorna vad som skulle kunna vara riktigt läskande. Sommaren är ju inte slut än...;-) Ofta drack vi daquiri och jag tror att den var gjord på jordgubbar för det mesta. Immande glas med läcker frukt var alltså utgångspunkten. Just nu är det inte jordgubbstider men det finns så mycket annan frukt. Ta t ex persikor, olika sorters melon, mango, nektariner and you name it. Bara att rocka loss och låta fantasin flöda.

Romen heter Mount Gay Rum Extra Old och jag har fått en flaska för att testa. Gillade verkligen den runda smaken på romen som är lagrad 8-15 år. När romen lagras på fat  (i värmen på Barbados) dunstar ca 10% av romen - det kallas för angels share. Kanske t o m synd att använda den fina romen som är så gammal i en drink men attans vad gott det blev. Och får änglarna sin del så är det antagligen helt OK.

Receptet har jag inspirerats av härifrån.

Melon Daquiri
1/2 honungsmelon
3/4 dl mörk rom t e x Mount Gay
2 msk lime juice
2 msk apelsinlikör typ cointreau eller Gran Marnier, Triple sec
2 msk socker
3 3/4 dl iskuber
garnering med melon, lime

Krossa isen i en handduk med t ex mortelstöt. Mixa alla ingredienser i en blender. Servera i high ball glas.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...