25 augusti, 2013

3 tips på vad du gör med svarta vinbär


Svarta vinbär - inte allas älskling. Men jag tror att om man gillar svarta vinbär så gillar man dem verkligen. Det är inget mittemellan utan snarare antingen eller. Och jag älskar svarta vinbär. Bästa tipset vad man gör med dem har jag fått från mamma. Här kan du se hur man kvickt förvandlar bären till mos genom att mala dem med hjälp av en kvarnfunktion, köttkvarn i hushållsassistenten. Bären behöver inte ens rensas noga från små blad eller annat utan det är bara att mala dem direkt. Efter det fryser jag moset i lagom förpackningar för att ta upp och äta på morgonfilen. Man kan sockra moset om man vill men jag tycker det är gott som det är. Dessutom blir det lätt att använda till annat om det är au naturelle.

Eftersom moset är osockrat kan man sedan plocka upp det ur frysen under vintern och koka en liten sats med marmelad eller göra sylt. Eller som jag också gjort blandat jordgubbar och svarta vinbär i en paj. En oväntad kombo som blir riktigt god.

3 tips för svarta vinbär
  • mal bären till mos och frys in
  • koka sylt eller marmelad i små satser under vintern.
  • blanda med jordgubbar i en paj

Lättgjord paj 
175 g margarin
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
bär 
socker

Smält margarin och blanda ihop alla ingredienser och tryck ut i en pajform. Häll över bär. Grädda i 225 grader i ca 20-25 minuter.


Svart vinbärssylt
1 kg svarta vinbär
1 dl vatten
ca 500 g socker
pektin

Mixa bären i matberedaren. Koka upp med vatten. Koka upp med vatten. Följ anvisningarna för kokning, pektin och socker enligt. anvisning på pektinförpackningen. Häll på väl rengjorda burkar. Paraffinera när sylten är kall. Ju mer pektin desto fastare konsistens. 

3 kommentarer:

Pettas sa...

Jag malar dem inte ens, bara tar bort det värsta naturliga blad-och stjälkskrotet, fryser ner i lämplia doser och tar fram för att göra antingen saft, marmelad, gele´, pajer od....och när jag saftar blir bärskruttet kvar att lägga ut till vinterns alla hungriga fåglar. Ett underbart bär som räcker till på många sätt.

Kinna Jonsson sa...

Visst kan man göra det. Jag äter ju mest mina med filen och då är det bekvämt att göra såhär. Saftar inte just de svarta vinbären utan det är annan saft som vi dricker. =)

Sara på Vardag.nu sa...

Vinbär - röda som svarta - är ju faktiskt inte goda som de är... Men i mammas saft är de bäst! Och marmelad... Mmmm!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...