13 juni, 2013

Perfekt midsommar drink Cointreau Fizz



Är du sugen på något svalkande, somrigt och inte alltför alkoholstarkt? Då kanske det här är något för dig, Cointreau Fizz kompletterat med en alkoholfri variant. Du kan använda vilken typ av bär eller frukt som du vill. Förslagsvis hallon, jordgubbar men kanske är melon, persikor som kommer senare i sommar också gott. Bara att prova sig fram. 

Att jag testat det här beror på ett trevligt mail som kom med sommardrinkar och jag tänkte att du kanske skulle gilla att prova lika mycket som jag. Alltså tackade jag ja till en flaska Cointreau. 

Här är receptet och här är min alkholfria variant som blev god. 

Cointreau Fizz
1/3 del cointreau (jag tog 1 msk/person)
juice av 1/2 lime
2/3 delar sodavatten
frukt eller bär, i det här fallet jordgubbar i skivor ca 3 st per person. 

Muddla bären med limejuicen. Jag valde här att skiva jordgubbarna istället och blanda i en kanna. Fyll på med is. Häll upp i glas. Fyll på med sodavatten. 

Alkholfri Fizz
Här gjorde jag samma utom att jag inte hällde i alkoholen och smaksatte med mynta för att kunna se skillnad på glasen. 



3 kommentarer:

Hanna Holmberg sa...

MMmmm så gott, vill du så kolla gärna in på min blogg, mat och vin från Malta

Sandras Matkrypin sa...

Den här drinken ska jag absolut prova, helt i min smak :)

Kinna Jonsson sa...

Vad kul Sandra. Vi har gjort både den med alkohol och utan alkohol och alla har uppskattat den.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...