25 juni, 2013

Libbsticka - ett bortglömt guldkorn

Sommarens och Juni månads gästbloggare Milla, från Millas Hälsoblogg presenterar en av sina  favoriter nämligen libbstickan. Läs och inspireras till härliga smaker i köket.


Jag har blivit förälskad i superörten Libbsticka som smakar purjolök, persilja och selleri på samma gång. Libbstickan är en flerårig växt och tillhör familjen flockblommiga växter. Den får långa stjälkar med gröna blad. Den trivs i köksträdgården i lite skugga och gott om vatten. Libbstickan kan växa och bli upp till 1,5 meter hög. Den vissnar på vintern och återuppstår på våren och säsongen är mellan juni- sep.

Förr använde man libbsticka som medicinalväxt. Den ansågs vara magstärkande och lugnande och även lindra hosta. Örten ansågs dessutom driva bort råttor, vägglöss och huggormar. Nu använder man libbsticka som matkrydda t ex i buljong, i potatisvattnet och salladen med mera.

Libbsticka har en förmåga att lyfta fram andra smaker. Om du har möjlighet att plocka libbsticka, så torka den och använd den gärna i soppor och grytor. Färsk Libbsticka håller sig 3-4 dagar i kylskåp.

Jag tänkte bjuda på två olika recept på libbsticka, örtsalt och kall gurksoppa. Örtsaltet är ett gott salt att använda på den goda sommarmaten. Eller varför inte ha den som en ge bort present. Den kalla gurksoppan är en smakrik soppa som passar bra som förrätt på sommarbordet.

Örtsalt
1 1/2 dl persilja
1 dl gräslök
1 liten gul lök
2 vitlökar
2 libbstickeblad
1 msk sambal oelek
1/2 dl torkade nässlor (eller 1 dl färska små nässlor)
1 dl havssalt

Sätt ugnen på 50°.
Mixa havssaltet häll det på en tallrik.
Mixa allt utom saltet.
Blanda i saltet försiktigt, mixa ej.
Häll ut massan på en plåt med bakplåtspapper smeta ut massan med en sked eller slickepott.
Ställ in plåten i ugnen. Låt ugnsluckan stå lite öppen.  Rör om mellan varven med en trägaffel och låt massan torka tar ca 2 timmar. När allt är torrt låt det svalna mixa sedan allt och häll upp i fina burkar.

Kall gurksoppa (Inspiration från Allt om mat)
½ gul lök
1 gurka
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl torrt vitt vin
½ dl hackad persilja
2 kvistar repad rosmarin
5-6 färska libbstickeblad
4 dl vatten
salt
svartpeppar
olivolja

Hacka löken.
Skölj och skär gurka i bitar.
Fräs lök och gurka i olivoljan.
Tillsätt buljongtärningen, vin, persilja, rosmarin, libbsticka och 1/4 av vattnet.
Koka upp blandningen.
Mixa blandningen och kör till grov puré.
Tillsätt resten av vattnet och låt soppan koka upp.
Smaka av med salt och svartpeppar.
Låt soppan bli riktigt kall före servering.

Alla foton är tagna av Milla.



Om Milla och millashälsoblogg

Jag heter Camilla och är 42 år och bor i Örebro med make och våra barn som är 22 och 17 år. Jag driver Millas hälsoblogg sedan 3 år tillbaka och det som gjorde att jag började blogga var av flera orsaker. Jag har länge varit intresserad av hälsa, miljö, natur, mat och träning.Intresset för hälsans helhet ökade när min pappa var svårt sjuk i diabetes och hjärt – kärlsjukdom (tyvärr finns han nu inte kvar här på jordelivet)När jag sedan blev ambassadör för Risenta (2010) och jag träffade andra ambassadörer och några av dem hade bloggar så kändes det naturligt att starta Millas hälsoblogg. Nu kunde jag förmedla mina tankar om miljö, god mat och annat som inspirerar mig och förhoppningsvis smittar av sig.

4 kommentarer:

Sabine-Välbefinnaren sa...

Spännande med gurksoppa, det har jag aldrig provat. Kram

Svenssonsmakaren sa...

Härligt, inlägget som jag har väntat på :). Har en superstor libbsticka som bara brer ut sig, här ska göras salt.

Kinna Jonsson sa...

Svenssonsmakaren - vad roligt. Använd gärna i buljong som man gör i Tyskland plus i typ gräddfil är hackad libbsticka en läcker krydda. Prova med t ex sill. Jag har också provat libbstickan i en potatissallad med jättefint resultat.

Anna Marias Matblogg sa...

Jag har länge varit på jakt efter Libbsticka, inte helt lätt att hitta. Vet ni vart man kan köpa en planta? Gärna beställa på nätet.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...