11 juni, 2013

Recept på kladdkaka med jordgubbar



Smaksättning på kladdkaka
Kladdkaka är gott. Jordgubbar är gott. Grädde är gott till båda. Tillsammans blir det en supersmarrig efterrätt att servera i midsommar. Här har jag spetsat till det lite extra och finfördelat lavendelblommor  som tillsatts kladdkakesmeten. Blommorna mal jag i min elektriska kaffekvarn för att få ut mesta möjliga smak. Eftersom det är en gnutta salt i smeten ger lavendeln en extra sensation med chokladen. Och kladdkakan blir seg. Mums!

Gör kladdkakan riktigt snygg
Hoppsan, kladdkakan fastnade i formen. Något som kan hända den bästa. Eller som för min del, jag hade bröat formen med mannagryn eftersom jag inte hade ströbröd hemma. Kakan fick en lite vitaktig/gul hinna av mannagrynen och jag var inte alls nöjd med utseendet. Bästa tipset är då att ta en tesil och pudra över lite florsocker. Kladdkakan kommer både att se ut och smaka som om den var gjord av ett proffs. Och det är det du är i köket - ett proffs!

Dina gäster kommer att älska dig om du serverar det här i midsommar!

Här är en bonusbild på Instagram med kladdkakan överströdd med torkade vilda blommor från Herbaria. 

Recept på kladdkaka med lavendel
2 ägg 
3 dl socker 
2 ½ tsk vaniljsocker 
4 msk kakaopulver 
½ tsk salt (knappt) 
1 ½ dl vetemjöl 
1 dl smält smör (100 g) 
1 msk finmald lavendel (kan uteslutas)

Rör ihop ägg och socker. Blanda i övriga ingredienser. Smeten ska inte vispas utan endast röras ihop. Lägg den i en väl smord och bröad ringform. Grädda i 175°C i 35-40 min.

2 kommentarer:

livsaptit sa...

Jag älskar kladdkaka, i synnerhet seg sådan, men har aldrig provat att ha lavendel i. Det får nog bli lavendeljakt i stan snarast!

Kinna Jonsson sa...

Roligt att det kan inspirera. Mitt nästa test blir med lakritspulver. Trevlig sommar!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...