15 maj, 2013

Green jalapeno butter




Inspiration kan man hitta både här och där. Bloggar, böcker tidningar. I tidningen Vårt nya kök 03/2013 poserar Alexander Nilsson i ett snyggt kök. Man kan tycka vad man vill om honom, en blekare variant av Gordon Ramsey. Personligen blir jag gladare av och roas mer av positivt tänkande och beröm än den här genren, där man gör ner och förnedrar andra men laga mat kan Alexander, vilket är skoj att se. Smöret med jalapeno var mycket läckert och jag åt det nästan med sked så förtjust blev jag. Eftersom det redan är publicerat i tidningen gissar jag att det inte gör något att  lägga upp det på nätet också.

Green Jalapeno Butter
100 g jalapeno chili
150 g smör
1 st citron (saft)
1 klyfta vitlök
1 msk majsolja
salt
peppar

Dela och skärna ur chilifrukten. Lägg chilifruktköttet i en matberedare och mixa tillsammans med majsolja, citronsaft, vitlök, kummin, salt och peppar.
Fortsätt att mixa den gröna chilioljan tillsammans med rumstempererat smör.

Mitt smör gick inte ihop (blev lite grynigt) och kanske måste man försöka röra ihop det mer à la majonnäs men det gör inget för smaken var ypperlig.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...