24 maj, 2013

Brännhet karré med tillbehör

Karré är härligt att grilla då med sitt insprängda fett inte blir torrt och trist. Vem som helst kan med andra ord lyckas bra med marmorerat kött utan att ha stora förkunskaper.

Färdigkryddat med chili
I sommar finns mycket färdigkryddat för grillen vilket gör det extra bekvämt när man ska ut till båten eller sommarstugan eller varför inte till picknicken i parken. Jag provade den här karrén från SCAN där det finns tre sorters chili på ytan. Den är alltså inte marinerad utan har endast rubb som smaksättning.

Fruktiga tillbehör
Resultatet var mycket gott och tillbehör till kan vara något lite fruktigt som en salsa som väl matchar den här typen av kött. Just nu kan också en rabarberkompott med grovt krossad kardemumma vara gott till. Senare kan jag tänka mig finare bladsallat med jordgubbar och en vinägrett för att fram i augusti rocka loss med körsbär och plommon på olika sätt.

Majskolvar och ett bra trick
Vi satsade också på majskolvar i bitar på grillen. Där lärde jag mig ett trick för att dela majskolvarna av min syster. Majskolven skar hon bara in till mitten och sedan bröt hon av den i lagom bit. Men om du vill göra det lätt för dig (fortfarande tänker jag båt, sommarstuga eller picknick) finns det majskolvar från Findus i frysdisken som jag använde hela förra sommaren. Mycket goda, söta och lätta att använda. Kan verkligen rekommenderas!

Gröna blad och haricots vertes
En rejäl grön sallad med olika salladsblad och isbergssallad är också gott till. Den kan man blanda med en vinägrett, gott om fint hackad rödlök och haricot vertes (frysta gröna bönor). Här använder jag också Findus då jag tycker de smakar bra och har bäst kvalitet. Tydligen är det som så att frysta gröna bönor innehåller dubbla halter av C-vitamin jämfört med de färska. I salladen blir bönorna mycket goda och jag gillar olika typer av texturer och smaker.

4 kommentarer:

Millas Hälsoblogg sa...

Majskolvar är galet gott att grilla:)
Ha det gott

Kinna Jonsson sa...

Milla - jag håller helt med. En favorit sen jag var liten.

Karoleen sa...

Hej Kinna,
Ang din kommentar hos mig:
Tack snälla! Att du orkade allt, det blev ganska långt med 40 bilder =)
Kul att träffa dig igen =) Och hoppas att det var ok att jag länkade till dig =)

Kinna Jonsson sa...

Karoleen - tack för att du länkade till mig. Kommer snart ett inlägg som kan bli bättre att länka till och klart att du får länk från mig också. =) Må gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...