03 februari, 2013

Tips om klimatsmart mat


Jordärtskockssoppa. Foto Sandra Callermo
Gästbloggare nr 3 är Sandra Callermo, Sandras matkrypin som ger klimatsmarta tips och tips om jordärtskockssoppa, en råvara som är aktuell i februari. 

När jag såg att Kinna efterlyste gästbloggare till sin fina blogg var jag snabb på att tacka ja. Jag älskar bloggvärlden och vad den för med sig i form av kontakter, inspiration och möjligheter. Att gästblogga är ett fantastiskt sätt att lära känna nya människor och nå ut till nya läsare. Att dessutom få göra det på Kinnas blogg som jag följt länge känns som en ära. I detta inlägg tänkte jag dela med mig av mina tankar kring mat och miljö, varsågoda!

Mat är fantastiskt. Utöver att vara en nödvändig källa till näring ser jag även mat som kultur, umgänge och kärlek. Kultur genom att en maträtt kan spegla vem som ligger bakom den och ge uttryck för alltifrån härkomst till favoritmusik. Umgänge genom att mat knyter ihop de flesta sociala situationer och ger deltagarna en naturlig plattform att samtala och trivas kring. Till sist kärlek, för att mat aldrig smakar så bra som när den lagats av någon med riktigt mycket kärlek till de som ska äta den. 

En förutsättning för samtliga de tre ovanstående sakerna och passande nog även en förutsättning för god mat, är att vi har en välmående planet. Att nå dit kan tyckas som en gigantisk uppgift, men ett litet steg åt rätt håll kan vara att försöka äta mer klimatsmart mat. Varje månad skriver jag om säsongsanpassade råvaror, det vill säga råvaror som finns att få tag på i närheten just den här tiden på året.

Förutom att försöka äta mat som är i säsong har jag ytterligare några tips för att bli lite mer klimatsmart:
  1. Ät mycket grönt. Vegetarisk mat är väldigt gott och lätt att variera. Strosa runt bland frukt- och gröntavdelningen i matbutiken så hittar du garanterat något nytt och spännande som du inte tillagat förut. Våga testa!
  2. Ekologiskt och närodlat. Handla ekologiska och närodlade produkter i den mån du har möjlighet.
  3. Släng inte mat. Kolla inte så noga på bäst-före-datumet, använd istället lukt- och smaksinnet för att bedöma livsmedlets kvalitét. Det är även viktigt att planera sina inköp.
  4. Minska bilåkningen. Jag förstår att detta beror mycket på hur man bor och hur stora inköp man gör. Hemma hos oss storhandlar vi en gång i månaden och då använder vi bilen. Men småinköpen däremellan genomförs med hjälp av cykel eller promenad. En ryggsäck är ett bra sätt att bära tung mat!

En säsongsanpassad råvara i februari är jordärtskockan och här tänkte jag därför dela med mig av ett recept på en härlig jordärtskockssoppa med tryffelolja och krispiga valnötskrutonger. Smaklig måltid!

Jordärtskockssoppa med tryffelolja och valnötskrutonger (4 port)

Ingredienser
500 g jordärtskockor
1 gul lök
4 dl vatten
1 buljongtärning
2 dl vitt vin
2 dl grädde
Timjan
Tryffelolja

2 skivor bröd
1 näve valnötter

Gör såhär
Skala jordärtskockorna och dela i mindre bitar. Skala även löken och grovhacka den. Hetta upp smör i en kastrull och fräs jordärtskockorna tillsammans med gul lök i ett par minuter. Tillsätt vin, vatten och buljongtärningen. Låt småkoka under lock tills jordärtskockorna är mjuka, ca 20 minuter. Under tiden kan du steka krutongerna. Skär brödet i tärningar och grovhacka valnötterna. Hetta upp smör i en stekpanna och stek brödet till det fått fin färg och ha i valnötterna mot slutet. Krydda med salt och svartpeppar.
Mixa sedan soppan slät och rör ner grädde, värm soppan igen och smaka av med salt, svartpeppar, tryffelolja och timjan. Servera med valnötskrutongerna.

Sandra Callermo bloggare på Sandras Matkrypin
 Gästbloggare:
Sandra Callermo, är 23 år och studerar ekonomi i Uppsala. Hon startade Sandras Matkrypin i mars 2012 där hon bjuder på enkla vardagsrecept och även en del förrätter, festligare måltider och efterrätter. En röd tråd är relativt billig mat eftersom hon studerar och även lite klimatsmarta råd i köket. Välkommen att kika in i Sandras matkrypin!

Blogginlägg #9 i blogg100

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...