05 februari, 2013

Paolo Roberto, pasta och al dente

Slå upp Gragnano säger Paolo Roberto till mig när jag kikar på pastapaketen som står uppradade längs bänken. Han fortsätter, där finns experterna på handgjord pasta. Läs där, du kommer att förstå.

Sen stoppar han ett paket med handgjord färsk pasta i min hand. Producenterna av pastan som han lanserar är hovleverantörer och naturligtvis känner han dem personligen.
Många dagar senare har jag tid och möjlighet att äta den här fina pastan. Den är verkligt god medan sambon tycker att den är god men inte speciell. Alltså olika åsikter. Jag gillar den för att det är härlig frisk smak av citronzest, blandat med ricotta och spenat samt 100% durumvete. Tillagningssättet är  speciellt. Man smälter smör i en traktörpanna, lägger i pastan och häller över 3 dl vatten. Vattnet kokar bort på 5 minuter och då är pastan klar. Till serveringen tillsätter man lite av Paolos egen sås. Eftersom jag inte vet vad det är för typ av sås tillsätter jag bara lite lätt reducerade krossade tomater med basilikasmak (ICAs). Mycket gott! Förpackningen känns lyxig och fin.


För övrigt har Paolo lagat maten som serveras på eventet hos Bertazzoni och Gattimondo. Långkokt kött med lök och god kryddning. Pastan är al dente som det är på italienska, inte något messvenskt säger Paolo och skrattar. Den har en tydlig kärna. Han lägger upp portioner med pasta och lite gryta, parmesanost och strör över persilja på varje tallrik. Verkligen vällagat och gott!

Pannacottan har han gjort själv och smaksättare är krossat neskaffe sötat med honung. Allt är verkligt gott och till det ett härligt rött, mousserande vin. Vi matbloggare har det rätt bra...!

Blogginlägg 11 i #blogg100

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Haha, ja eller hur...
Jag testade pastan med getost, honung och skinka. Gott.

Kinna Jonsson sa...

och det var din förtjänst den här gången. Tack!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...