20 februari, 2013

Matlagningskurser i Sverige och utomlands

Läste just hos Smaskens om matlagningskurs för barn och funderade både på att det är kul för barn och vuxna att inspireras kring maten. Som Annika skriver önskar man att man själv hade fått den här typen av inspiration - men vänta nu. Som barn i bondefamilj och mamma som hushållslärare hade vi mer eller mindre en matlagningskurs i verkliga livet varje dag. Nog om detta. Här vill jag tipsa om matlagningskurser som jag gått som vuxen.

Medborgarskolan, Stockholm
Inte de roligaste lokalerna direkt men bra kurser och mycket inspirerande. Vi gick två gånger gourmetmatlagning för Tomas som jag idag tror har Cateringen Artichoke och sen gick vi en med libanesisk matlagning vilket inspirerade mig till blogginlägg 2006.

A Tavola, Stockholm
En trappa ner från ostaffären på Odengatan. Här vill jag minnas att vi lagade en större festmeny som var mycket god. Tyvärr före bloggens tid så dokumentationen är minimal. Det verkar dock som om de i dagsläget endast erbjuder olika typer av provningar t ex av ost.

La Varenne och Cordon Bleue, Paris
Har gått en kurs på La Varenne men det är oändligt länge sen. Det som mest fascinerade mig var att de just lärde ut rätta handgreppen som man lär sig på riktig restaurangskola. Cordon Bleue är något som jag skulle kunna tycka vore kul att gå då det är en riktigt professionell skola på hög nivå.

Bangkock, Thailand
Här gick jag den mest fascinerande kurs i hur man lagar Thailändsk mat. Det som är mest imponerande är att den gick att hitta och boka redan 1995, långt före internets tid. Med endast faxkommunikation bokades den. Här lärde vi oss att göra egen curry, både röd och grön samt flera klassiska thairätter och inte minst handgrepp. Varje morgon åkte vi till marknaden och handlade in det vi behövde i köket. Maten lagades över gaslåga på baksidan av huset. Där stod vi också med stora mortlar och stötte ihop kryddorna till olika sorters curry. Övriga gäster serverades våra kulinariska alster.

Blogginlägg #26 i #blogg100

1 kommentar:

örjan sa...

Min goda erfarenhet från Bangkok.Fem år sedan.

http://www.thaihomecooking.com/

4 kursdagar i rad för 5 år sedan.
Angsana Andersson (maken svensk).
"Grandma's Arbor" bör finnas kvar i hennes bokhylla sedan mina kursdagar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...