15 februari, 2013

Klassisk fisksoppa från Cattelins

Alltid kul att gå igenom de klassiska kokböckerna i hyllan. Sambon och jag har olika smak och när vi flyttade ihop var det helt olika klassiker som samsades i hyllan. Han hade en faiblesse för danskt smörrebröd, Tore Vretman medan jag gillade franskt och gamla svenska kokböcker från 1800-talet och stora kokböcker från 50-talet plus oändligt många recept häften från Arla och Milda.

Här har jag lagat upp en fisksoppa från anrika Cattelins i Gamla stan i Stockholm. Tyvärr stängt numera men ändå...fisksoppan är god och enkel.

Fisksoppa
1,2 l fiskbuljong
2 dl vitt vin
2 purjolökar, endast det vita
1 bit fänkål
600 g vit fisk
3-4 färska tomater (men jag tog en burk tomatkross)
1/2 g krossad saffran
2 klyftor vitlök
4 msk olja
lite arrowroot eller potatismjöl
hackad persilja

Strimla purjon och fänkålen. Hetta upp en kastrull och fräs grönsakerna och vitlöken i oljan tills de är mjuka utan att ta färg. Blanda i saffran. Häll över vätskan. Kåt sjuda ca 15 min. Tillsätt fisk och hackade tomater (jag tog en burk tomatkross) låt sjuda ytterligare 5 min. Red ev, smaka av m salt och peppar. Tillsätt persilja.

Tips! Om du vill kan du även tillsätta räkor och musslor.

Blogginlägg #21 i #blogg100


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...