21 december, 2012

Världens godaste köttbullar till jul


Bästa köttbullarna till jul är de man gör själv. De ska vara små och riktigt välkryddade tycker jag. Tänker på mormors köttbullar som verkligen var goda.

Mamma har gjort en variant utan fläskkött som jag använde när jag hade ICA kuriren på hemma hos besök hos mig. Receptet är bra så jag kör en repris.

Vi serverar dem på julbordet men de passar lika bra till middag med en läcker gräddsås. Tips där är att använda svampbuljong, viltkrydda och enbär i gräddsåsen. Det blir jättegott till.


Bästa mormorstipsen!

  • Hacka löken mycket fint.
  •  saltet binder ihop smeten, arbeta in det väl.
  • blöta ett skärbräde att lägga köttbullarna på när du rullat dem.
  • blöta handen lite med vatten emellan rullande av varje köttbulle.
  • delikatessköttbullar ska vara små, vardagsköttbullar lite större.
  • stek färre köttbullar och ha en riktigt het panna.


Mamma Märthas köttbullar
400 g nötfärs alt blandfärs som jag vet mormor alltid använde.
drygt 1 tsk salt
2 msk ströbröd (byt ev mot lite mer potatis)
1 medelstor lök
2 små potatisar
1-2 ägg
1-1 ½ dl vätska (3/4 dl grädde och ¾ dl vatten)
½ tsk socker
1 tsk + 1 krm vitpeppar

Blanda färs, salt, ströbröd. Hacka löken fint, lägg i durschschlag och spola i hett vatten för att få mildare smak. Riv potatis fint. Tillsätt lök, potatis, ägg, socker och vätska. Börja med grädden och sedan vatten tills färsen är smidig. Hetta upp en stekpanna och forma smeten till ca 8 biffar eller små köttbullar. När biffarna fått en fin yta minskas värmen och de får eftersteka. gör man mycket köttbullar kan man lägga dem på en långpanna och ställa in i ugnen för att eftersteka.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...