09 december, 2012

Pepparkakans dag

Min farmors tunna pepparkakor.
Idag den 9:e december är det pepparkakans dag. Pepparkakan är ett bakverk som i början var medicin och godsak. Pepparnötter t ex var hårda då de inte innehöll jäsmedel. Man kunde suga på dem länge i munnen. Men nu till väsentligheterna. Varför heter det pepparkakor och fanns det verkligen peppar i dem från början. Javisst fanns det peppar i dem. Ibland var de nästan oätliga med dagens mått mätt. I vissa fall var pepparkakor så kryddstarka att man istället för kryddor tillsatte en pepparkaka. Att ha tillgång till mycket kryddor var ju också ett sätt att mäta status och kryddor var dyrt. (Källa Jan -Öjvind Swahn, Mathistorisk uppslagsbok)

Kakan har dock en mycket gammal historia. Man kan spåra den så långt som över 4000 år tillbaka då den var populär i det antika Rom. Om vi hoppar snabbt till nutid så förknippas Tyskland med pepparkakor då de under 1800-talet gjordes till en kommersiell vara som såldes. Tänk på Aachner printen och Nürnberg. Basel var/är också känt för sina fina pepparkakor.

Lebkuchen är en av mina personliga favoriter. Gärna från Nürnberg. En slags tjock peppar/kryddkaka som bakas på oblat. Lite motsvarande tjocka, mjuka lunchpepparkakor hittar vi i Sverige på Thulins Bageri i Simrishamn. I äldre böcker från Österlens museum i Simrishamn och i mormors vaxduksböcker finns samma typ av recept nedtecknat. Det recept jag tänker bjuda på idag är Aachner Printen. Tjocka pepparkakor som jag fortfarande inte bakat själv men någon dag så. Och i och med att jag lägger upp det kanske det även blir av. Receptet kommer från en fd kollega med rötter i Tyskland. Jag lägger med lite av den fina konversation som hon skrev när hon skickade det.


Aachener Printen 
500 g Sirap (Mörk)
3 msk vatten
10 g pottaska
1 msk rom
150 g kandis-socker
100 g socker
60 g orangeat, finhackad
2 tsk vardera kanel, anis, koriander
1 knivsudd nejlikor, malen
600 g mjöl

Sirap hettas upp tillsammans med vattnet, rör om och låt svalna tills det är fingervarmt. Pottaskan löses upp i rom, Slår sönder kandissockret, häll sedan alla ingredienser i sirapsblandningen och rör om. Låt stå i fyra dagar. Kavla ut (0,5 cm tjocklek) och skär i rektanglar, ungefär 4x 8 cm. Lägg på bakpapper på plåt, baka 15 min vid 180 grader. Vid slutet glaseras Printen med lite vatten och sirap.

Obs, det här är en jobbig och klibbig historia. Men du vill ju. Sirapen i Tyskland är väldigt mörk och seg och gjord av sockerbeta. Vet ej om man kan få den här, men prova med vanlig mörk sirap. Jag har för mig att jag har gjort det och att det har funkat.

Pottaska är kaliumcarbonat, ett slags bakpulver, men jag har sett att det finns här också. Kandissocker: köp den där bruna som redan är rätt liten.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...