21 december, 2012

Jul hos Husmor Lisa

Fin inbjudan kom med mail. Jul hos Husmor Lisa ute på Resarö. Det lät väldigt trevligt och jag bestämde mig för att åka dit. Snön föll ymnigt. Becksvart. Höga drivor med snö. Rätt mysigt.

Hemma hos Lisa var det som om att komma in till en ombonad familjejul med vänner. Jul i varenda hörn. Vackra möbler och ett julbord uppdukat i köket.

Lisa berättade att hon i många år drömt om att laga egen mat som hon kan servera, ha catering och dessutom odla själv. I och med att hon hittade huset har drömmen kommit i uppfyllelse. Många fina lokalproducerade maträtter stod på bordet. Skinka, fina ostar, köttbullar, gravad lax och egen sylta plus inläggningar som rödbetor, egna marmelader och cornichons. För första gången smakade jag vaktelägg.

Till efterrätt mumsade jag på läckra tryfflar både på mjölkchoklad och mörk choklad. En läcker saffranslängd kunde jag bara inte motstå. Allt uppdukat i hennes yttre charmiga kök. I det inre köket glänste de rostfriga utrymmena ikapp och det såg verkligen välplanerat ut. Verkar som om drömmen gått i uppfyllelse. För även om man inte kunde se det genom fönstren fanns också en stor trädgård för odling. Från jord till bord i skärgården.

Lite kul att det var trevliga människor där bl a Anna från LRF. Ett par vinimportörer som brann för sina fina viner. Glad i vin och Vininspiration. Samt en jordgubbsodlare som jag kommer att åka till i sommar och plocka jordgubbar hos.

Tack Lisa för att jag fick starta julen på det här fina sättet.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...