24 december, 2012

Gör egen senap med honung

Lappar, lappar överallt. Rensar i skåpen och har roliga recept på en massa lappar. Vem som gett mig receptet på honungssenap eller om jag skrivit av det från någon vet jag inte men det måste provas till jul. Visst låter det gott. Smaka bara på ordet...honungssenap. Colmans senapspulver är just också en burk som jag har i skåpen men inte använder så ofta. Borde leta upp fler recept där det kommer till användning. Har du något tips får du gärna dela med dig. Du får en länk hos mig.
God Jul!

Honungssenap
3/4 dl senapspulver (Colman's)
2-3 msk olja
3 msk vitvinsvinäger
2-3 msk flytande honung
3 msk muscoavdosocker (råsocker)
1/2 tsk salt
lite ljummet vatten
2-3 msk konjak eller 1-2 msk svartvinbärsgelé

Blanda senapspulver med olja, vinäger, honung, socker och salt. Tillsätt lite ljummet vatten allt eftersom och rör till en smet tills konsistensen känns lagom. Låt stå. Rör eventuellt i lite mer vatten om det behövs. Smaksätt med konjak alternativt svartvinbärsgelé, som ger en rundare smak. Häll upp på burk och låt stå att mogna i smak.

3 kommentarer:

Jess sa...

Googlade på hemmagjord senap och hittade hit, ska helt klart prova det här receptet iår! Går det att byta ut konjaken mot något annat tror du, typ vatten? Känns onödigt att köpa en flaska konjak när jag bara behöver några få matskedar :)

Kinna Jonsson sa...

Hej!
Ibland finns alkohol i recept av en anledning. T ex löser sig saffran bra i brännvin. Eller att konjak fungerar som jäsmedel i riktigt gamla kakor. Men jag tycker du ska prova om det blir gott med vatten.
=)

Jess sa...

Tack för svar, jag får prova mig fram helt enkelt :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...