17 december, 2012

Decemberfest - barndop

Ibland blir det inte så juligt utan man har något annat att fira i december. För oss blev det inbjudan till dop istället för glögg. En vacker tillställning i Djursholms kapell där jag inte varit förut.

Kapellet som är byggt i nygotisk stil var vackert inrett med nationalromantiska mönster. Något som jag bara älskar då jag är mycket förtjust i William Morris mönster och Gustav Klimt. Enkla träpelare, trädekor i grönt plus små välvda dörrar och vackert smide ramade in rummet. Längst fram fanns dopfunten med en söt krans av vita rosor, blå blommor och brudslöja.

Hela förrättningen var lite upplättad och kanske var prästen på gränsen till lite för familjär men trevlig. Däremot måste jag erkänna att jag inte känner mig särskilt religiös i de här sammanhangen. Det är fin stämning men att sätta sin tillit till att någon annan ska ordna allt till det bästa i livet har jag mycket svårt för. Min tro är att man måste anstränga sig mycket själv för att åstadkomma något som kan leda till förändringar.

Efteråt var det lite bubbel och underbara hemgjorda smörgåstårtor. Jag hade turen att sitta mitt emot min väninnas mamma som gjort tårtorna. Klart att jag var tvungen att fråga henne om fyllningen. I första lagret var det skinka, majonnäs och i andra lagret tonfisk, rödlök, crème fraiche. Uppepå var rökt kött rullat med pepparrot, räkor, gurka i bitar och kryddgrönt. Väldigt goda och saftiga. Antagligen eftersom de var gjorda dagen innan. Vit formfranska emellan. En liten smörgåstårta var glutenfri och med lax. Men det jag alltid undrar över är varför alla ska smaka på en liten tårta som man borde förstå är till de som har allergier.

Stora härliga princesstårtor i ljus blå marsipan avslutade det hela som var en verkligt fin decemberfest.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...