25 november, 2012

Tomatsoppa med kryddiga korvar

I sommar har jag då och då lagat mat ur Klaras goda GI-dagar. Motivet har framför allt varit att använda "nya" råvaror och kombinationer då jag lätt hamnar in i gamla hjulspår. En bra sak med det är att jag i allt större utsträckning provat matvete, kamutvete och mathavre. Förutom att det är nyttigt är det också klimatsmart mat. Tyvärr är utbudet i affärerna dåligt och ibland är det svårt att hitta det man behöver. Brukar därför köpa på mig flera olika sorters matgryn för kommande middagar.

Den här soppan är god både sommar som vinter. Enkel lunchmat. Oftast grillar jag själv min paprika och har infryst men den här gången hade jag fått en hel del produkter från Fontana (i samband med Grilla Grekiskt broschyren) och just den röda, grillade paprikan var helt fantastisk. Till det använde jag Delizie tomater med mycket hög kvalitet som jag också fått som prov. Korvarna jag stoppade i var SCANs chorizzo som jag inhandlat. Som du kanske förstår skulle jag inte skriva om produkterna om jag inte varmt kan rekommendera dem. T ex testade jag soppan med Eldorado tomater och som inte höll samma höga kvalitet. Soppan blev blaskigare och inte lika god.

Tomatsoppa med kryddiga korvar
4 portioner
4 portioner matvete enligt förpackningen
2 vitlöksklyftor
olivolja
3 burkar krossade tomater
4-6 rostade paprikor på burk
salt och peppar
250 g kryddiga korvar

1 kommentar:

Anonym sa...

fin blogg. Kolla gärna in min http://michellemariolina.blogg.se/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...