30 november, 2012

Testpanel för 6 olika julviner på Vinoteket

Häromkvällen samlades ett gäng bloggare i Grodans källarlokal då Vinoteket bjudit in till en vinprovarkväll. Spisat, Scandinasia, Landleys kök, Matstugan, Pyttes matblogg, Spot and tell, Made by Mary, Foodetc och Kökskatten mötte alla upp till en kväll där vinet bestämde maten. Kockarna Karl Ljung, Grand Escalier och Christian Hellberg, från Griffins Steakhouse stod för den utmärkta maten. Men som Karl sa, utgå från vinet som en vinmakare har lagt flera års arbete på. En sås kan man slänga ihop på några minuter. Karl hade blivit så intresserad av att få mat och vin att passa ihop att han gått en sommelierkurs bara för att just få kunskaperna om vinet för att kunna anpassa maten till.

Charkprodukter och Chianti
Maten var genomgående läcker men så är det också Åretskock kockar som varit i farten. Som start får vi en charkbricka av det exklusiva slaget med bl a copa, torkad skinka och en ankleverspread. Till det serveras en Altareggia Chianti 2011. För det mesta brukar jag inte tycka om umamismaken från torkat kött till vin men i det här fallet passar det alldeles utmärkt och gifter sig i smaken som man kan uttrycka det. Något som jag gärna skulle vilja ha som kombination igen.

Pilgrimsmussla, tryffel och Riesling
Efter det får vi en pilgrimsmussla med blomkål som är picklad och puread. Smaksättning med färsk tryffel som har säsong just nu. Vinet som serveras till är en Elderton Eden Valley Riesling 2010. God men kanske inte så utpräglad som jag skulle önska. Kanske för att jag är en rödvinstjej.  Rieslingen får betyget "Liten badbollskänsla=petroleum=gott betyg" då den doftar petroleum som en nyss uppackad badboll kan dofta.

Chardonnay, tryffel och ost
Vi går vidare bland vinerna och nästa vin är en Chardonnay 2011 från Burnside Creek. Känns som en typisk Chardonnay med mycket doft av exotisk frukt. Inte så ekad heller vilket tilltalar mig. Rätten till är en ostfondue med emmentaler, gruyere och compté. Lite hönsbuljong sufflerar Christian mig och så är det tryffel i. Gah så gott! Vi får lära oss att om vi ska köpa tryffelolja ska vi hålla oss till den billigaste sorten för tryffelsmaken är syntetisk då den inte går att lösa i olja. Ibland finns en liten tryffelbit i botten av flaskan men det kan lika gärna vara infärgad fårticka. Ha ha så vet man det. Jag gillar tryffelolja i brist på äkta vara.

Råbiff och spansk Garnacha
Eftersom rätterna är små är vi inte mätta än och nästa munsbit är råbiff. En rätt som jag äter ganska ofta då det är en favorit. Karl Ljung säger att det är bättre att hjälpa gästerna att blanda till råbiffen då de ofta tar alla ingredienser på tallriken och rör ihop utan att ifrågasätta om det ska vara mer eller mindre av senap, kapris eller lök. Jag njuter för den är välkomponerad. Punta Y Seguido heter vinet till. Mineral och blommor är dofter som lösgörs när man svänger på glaset och sticker fram näsan.

Ripasso och vilt
Långkokt hjortlägg med Ripasso. I say no more. Svamp och sidfläsk sätter den där lilla extra smaken. Det smälter i munnen och är väldigt gott. Kan något toppa detta? Jo, Ripasson till förstås. En förstärkt Valpolicella som herrarna uttrycker det. Passar rökt och salt och skulle möjligen också kunna funka med vissa av våra julrätter.

Oxfilé med Amarone
Oxfilé med märgsmör och därtill Amarone. Muhaha så gott! Märg har jag alltid varit fascinerad av. Nu måste jag ta mig i kragen och lära mig laga till det. En butik på väg till landet har ofta märgben så visst borde det gå att få till.

Alla ovan nämnda viner ingår i Vinotekets jullåda. Tanken är inte att de är extragoda till julmat. Det är svårt att få viner att stämma till julmat. Utan tanken är att de ska vara goda att dricka eller ta med som en present nu i juletid. 

Vinoteket är f ö två företag som slagits ihop. Australian Wineclub har du kanske hört talas om. Det andra bolaget hette Marks viner. Vinerna säljs genom hemtransport. Bekvämt och roligt på så vis att man får olika viner när man prenumererar på lådorna. Jullådan innehåller 12 flaskor.

Kvällens tokrolia tips
Amarone passar till Janssons. Smaksätt med mycket ansjovis.
Pinot Noir och ostbågar är tydligen en oslagbar kombination.

Som matbloggare känner jag mig oerhört priviligierad att få uppleva så mycket kring både vin och mat!


Här har bloggarna skrivit om kvällen och Vinotekets jullåda.
Vinotekets jullåda, Spot and Tell
En ära att få ingå i Vinotekets vinpanel, Matstugan
Vinoteket, Kökskatten
Vinpanelen, The Wine Panel, Made by Mary

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...