05 november, 2012

Alla dessa burkar - inlägg om rester

Sommaren passerade alltför snabbt. Ja all tid passerar för snabbt just nu. Inspirationen flödar inte varje dag direkt och jag märker att det är flera bloggare som har det så. Men jag har bilder som är tänkta att användas så fort inspirationen kommer tillbaka. Just nu har jag skrivit en ny artikel till min kolumn för Fast Food Magazine. Det är som om jag inte kan skriva blogginlägg förrän jag är klar med olika skrivuppdrag, tävlingar i Facebook, föredrag mm. Ju fler uppdrag där jag måste tänka mycket och läsa desto sämre uppdateringar här. Fast det borde inte vara svårt att uppdatera den egna sidan. Egentligen handlar det ju förstås om tid också. Tid som inte räcker till helt enkelt. Att kliva upp kl halv fem för att blogga är en era som för länge sen passerat. Det gjorde jag i bloggens barndom. Nu behöver jag min nattsömn då arbetsdagarna som egen företagare blir mycket längre. Men så mycket roligare jag har det än när jag gick till jobbet 9-17. Det går inte att jämföra.

Hur jag blir inspirerad
Så vad funderar jag på i matväg? Ja, egentligen väldigt mycket olika saker. I veckan kommer ett inlägg om hur man tar vara på rester som jag skrivit för Lantmännens blogg. Där har jag gjort en djupdykning i gamla kokböcker vilket varit skoj och inspirerande.

Gitto bloggar om rester
Det verkar som om fler än jag slagit in på vägen med rester. Bästa Gitto hade flera bra tips bl a hur hon återvinner baconfett under titeln Restmat: kreativa kombinationer och här på en macka med rester. Verkligen intressant.
När hon skrev om det slog det mig att fett har en bevarande och skyddande funktion. Bl a om du kokat julskinka och har spad över eller om du kokat kyckling och fått buljong. Då lägger sig fettet som ett lager över buljongen. Det är konserverande och buljongen håller sig länge under det skyddande höljet. Uppdaterat. Av buljongen kokar du god ärtsoppa eller använder som Dopp i Grytan.

Andra restminnen
Andra tips på hur man tar tillvara rester når mig i minnet. Bl a berättade någon för mig att de alltid fick en eller två skivor med blodpudding över. Den stoppades i frysen i en burk. När burken hade tillräckligt många skivor som räckte till en hel måltid då togs burken upp och blodpuddingen stektes på nytt. Där kan man tala om att vara ekonomisk och ta vara på resurserna. ;-)

Bananer, prinskorvspizza och annat
Över huduvtaget kan man alltid frysa en massa saker. Överblivna bananer, överblivet lökhack, färska bladkryddor som riskerar att sloka och inte blir till någon nytta. Ta hand om det istället för att slänga. Hemma gjorde vi pizza på överbliven korv från julborden på restaurangen. Så himla goda prinskorvspizzor. Det går inte att beskriva.

Massa burkar med diverse innehåll
Middagsfrid skrev om alla dessa småburkar med såser, creme fraiche, chutneys och kryddor som står och blir gamla. Skapa goda grytor och tillsätt allt eftersom burkarna behöver förbrukas var förslaget. Det tipset är just ett sådant som jag ska använda så fort jag kan. Skåp och kyl svämmas nämligen över av kryddor och såser med allehanda innehåll efter olika matexperiment.

Länge leve fantasin - bort med alla småslattar
Ett recept i ARLAs lilla broschyr fångade mitt intresse. Det är ett grundrecept  på gryta som kan varieras i all oändlighet. Inte så dumt nu när hösten slår sina regniga klor i oss. Bara att tömma burkarna och flaskorna. Länge leve fantasin och innehållet i köksskåpen!

Grundrecept gryta | 8 portioner
1 kg benfri högrev
2 gula lökar
3 msk smör
2 köttbuljongtärningar
1/2 tsk svartpeppar
2 msk tomatpuré
1 msk kinesisk soja
6 dl vatten

Skär köttet i bitar ca 3*3 cm. Skala och hacka löken. Bryn köttet i omgångar i smör i en gryta. Lägg i lök, buljongtärning, peppar, tomatpur+e och soja. Häll på vattnet. Låt grytan koka under lock ca 1 tim. I ARLAs receptfolder varierar man grytan med olika smaker. Höst, marockanskt osv. Kryddblandningar, såser, aprikoser, äpplen och andra tillbehör tillsatts i slutet och grytan har fått koka upp.

3 kommentarer:

Niklas sa...

En god lager öl skulle passa till den grytan!

Kinna Jonsson sa...

Tack för tipset Niklas. :-)

Linda-matstugan sa...

Bra inlägg om rester! Tror det kommer mycket fokus på rester under 2013!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...