10 oktober, 2012

Trattkantarellpaj

Har en massa svamp i frysen och när jag pratade med grannen från Östergötland som är expert på bakat fick jag det här tipset på trattkantarellpaj som jag bara måste prova i veckan. Eftersom hon tycker så mycket om svamp gör hon ibland dubbel fyllning...något som jag antagligen också kommer att testa om jag nu har svampögonen på och hittar något mer i skogen.

Har du några bra tips på svamprecept? Bring it on! 

Trattkantarellpaj
3 dl vetemjöl
75 g smör
1 dl kesella
2 krm salt
1-2 msk kallt vatten
1 l rensade trattkantareller
2 msk smör
ca 50 g strimlad purjo
2 msk finhackad gul lök
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 msk majsena
2 dl creme fraiche el vispgrädde (eller hälften av varje)
1 tsk soja
1 dl prästost
Mixa ihop ingredienserna till pajskalet och fördela i en form med löstagbar botten. Förgrädda pajskalet.
Rensa svampen och dela i mindre bitar. Fräs svampen med hälften av matfettet och låt vätskan koka in. Tillsätt lök och fräs med resten av matfettet. Salta och peppra. Pudra över majsstärkelsen och rör om ordentligt. Blanda ner grädde och låt puttra några minuter. Soja mer soja om så önskas. Lägg fyllningen i pajskalet. Strö över riven ost. Gratinera i 225°C i 12-15 min.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...