01 oktober, 2012

Torsk med äggsås - en älskad klassiker

Kanske är det här ingen klassiker för dig men det är det definitivt för mig. Torsk med en smörig äggsås fick jag som liten. Åh, vad jag älskade den och fortfarande älskar den.

Här har jag använt Findus frysta torskblock. Kanske inte lika toppen som jag minns den. Kanske berodde det på mig att jag själv inte lyckades så bra i köket för fisken kändes lite torr.

Tillbehören till såsen har jag alltid hemma dvs det kryddgröna. Har man dem inte ute i täppan kan de bara bra att ha i frysen. Det jag tänker på är dill, gräslök och persilja. Här har jag också använt Findus eftersom jag har fått hem prover. Kan kanske tycka att deras pappersförpackningar skulle kunna uppdateras och vara lite större...det finns ju andra i frysdisken som har förslutbara påsar som är lite utav supersize me innehållsmässigt sett.

Oavsett om det är prover eller ej så har jag ofta torsk eller annan vit fisk i frysen. Jag har alltid kryddor i frysen och jag har frysta små ärtor. Vad gäller gröna ärtor väljer jag alltid Findus för de har små gröna delikata ärtor som inte är skördade för sent och som är läckert söta. Större ärtor har lätt för mycket stärkelse och det har inte de små petita ärtorna.

Koka torsk och koka potatis. Servera den smöriga kryddiga äggsåsen till. Wow, det är så gott!

Kryddgrön äggsås med smör, receptskiss
Knappt ett hårdkokt ägg per man
Smält smör
Dill
persilja
Gräslök
salt

Mosa ägg. Smält smör. Finhacka det kryddgröna. Blanda ihop. Såsen ska vara ganska fast och ändå mjuk. Den ska alltså inte flyta iväg med smör. Ta mycket kryddor och smaka av med salt.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...