04 september, 2012

Vilda Hilda sätter krydda på tillvaron

En enkel sallad till lunch är ofta mitt val då tiden är knapp och att det är enkelt att laga till.

Överbliven kyckling från söndagens middag blir basen tillsammans med tomat, isbergssalkad och avokado. Kycklingen värmer jag lite och salladen blir då sk tiède, dvs ljummen, vilket jag föredrar.
En enkel vinägrett eller en sås av crème fraîche ger lite variation. Här har jag använt Herbarias salladskrydda Vilda Hilda för extra piff.

På kryddburken föreslås att hälla hett vatten över kryddblanindgen för att få fram smakerna i vinägretten. Det gillar jag. En annan sak som tilltalar mig är att vinägretten inte heller blir så fet när vatten är en del istället för oljan. Resten är klassiskt med olja och vinäger.

Vad är då en vinägrett? Jo rätt och slätt en emulsion av olja och vinäger som kan smaksättas med kryddor. Ordet vinägrett är dimunitiv (vilket innebär att det beskriver något som är litet) och härstammar ursprungligen från huvudordet vinäger.

I brittiska sammanhang kallas vinägrett för Fransk dressing.

En vinägrett används inte bara i salladssammanhang utan kan också användas som en sås eller som en marinad. Bra info på wikipedia om du vill läsa mer.

Vilda Hilda har jag fått som varuprov. Bara så du vet. :-)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...