26 september, 2012

Burktomaternas säsong börjar nu

Nu har tomatsäsongen haft sin peak. Det vill säga om du inte har ett växthus där några senkomna rackare mognar.  De solmogna, smakrika tomaterna är iallafall för mig ett minne blott för den här gången. Nu kan vi vänta på dem och längta efter dem ett helt år. Därför tycker jag om att sjunga burktomaternas lov. Tomater som förhoppningsvis är skördade då solen står i zenit och jorden får stora sprickor när den torkar. De tomaterna gillar jag att få på burk.

Därför blev jag lite extra glad när jag i somras fick hem en hel påse med olika typer av burktomater från Delizie, Zetas märke. Med i påsen låg härliga recept och även en matnörd som jag behöver inspireras och influeras av andra så jag lagade upp ett par av rätterna. En av de saker som jag verkligen gillade och som också verkligen blev god med den burktomat som föreslogs var Pastagratäng med chorizo fresco. Vi verkligen glufsade i oss och det var även gott dagen därpå.
Håll till godo!

Pastagratäng med chorizo
4 portioner
300 g pasta
1 förpackning chorizzo ca 300 g
2 burkar Delizie finkrossade tomater
1 paket Mozzarella (välj bra kvalitet)
1/2 dl finriven ost typ parmesan
2 msk finhackad bladpersilja
Olivolja
salt och peppar

Sätt ugnen på 250°C. Koka pastan enligt anvisning på förpackningen. Skiva chorizon i slantar och stek i 1 msk olja i stekpanna. Tillsätt krossad tomat och låt puttra 5 minuter. Blanda pasta med sås och varva med riven mozzarella i en ugnsfast form. Toppa med riven parmesan och hälften av persiljan. Gratinera i mitten av ugnen ca 20 minuter. Toppa med resten av persiljan och servera.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...