13 augusti, 2012

Dags att planera för vintern - rosta paprika

På flera ställen har jag nu stött på färsk paprika till ett lagom pris och då är det bara att passa på att börja hamstra inför vintern.

Paprika kan både rostas för grytor, soppor eller äta som det är med lite god olivolja och vitlök. Sätt in ett gäng på en långpanna i 250 grader tills de fått rejält med färg. När du tar ut dem låter du dem svalna något och drar sedan av skal, blomfäste och tar ur kärnor. Frys i mindre förpackningar så att de är lätta att använda.

Om du tycker det här är för meckigt finns det även utmärkt paprika på burk. Jag har provat lite olika sorter. Eldorado som vi köpt och en burk från Fontana som jag fick i början av sommaren. Burken med paprika från Fontana hade överlägset god smak och om jag skulle ersätta min egen hemgjorda är det med just den burken.
Jag använde paprikan i en läcker tomat- och paprika soppa med matvete som jag kommer skriva om framöver.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...