23 juni, 2012

Vikten av skinn och ben


Som jag skrev när jag testade BBQ grillmixlådan lovade jag återkomma med den handstyckade kycklingen från Kronfågel som jag också testat i hemmaspottingen från Spot n tell.

Nåja, vad är det som är så spännande med handstyckad kyckling kan man ju undra? Vilken är skillnaden med vanlig kyckling? Den frågan hade kommit upp omedelbart när kycklingen lanserades berättade produktansvarig på Kronfågel för mig när jag träffade henne på ICAs grillevent tidigare i våras. Så – nu är du kanske nyfiken på svaret. Jo, en kyckling som är handstyckad, har mera smak än fabriksstyckad kyckling. På de här kycklingdelarna är också skinnet kvar. Det är något som jag verkligen tycker är stor skillnad mot vanlig kycklingfilé. Minnen finns från kyckling när jag var liten då jag verkligen gillade skinnet. Mamma fick alltid skinnet extra knaprigt. Sen mellan varven har jag också varit fetthatare och pillat bort det – för att nu åter gilla skinn på kyckling och knaprig svål på skinka. Letar numera även efter fläskkött med svål för att kunna härma danskarnas tillagning av bräserat fläsk som är så himla gott.

Tillbaka till kycklingen, du som läser har förhoppningsvis inte tappat tråden. Kycklingen är inte behandlad med salt eller annat som garanterar att man kan steka den i evighet utan att den blir hård. Vem har inte ätit gummikyckling dvs kyckling som är rimmad. Inget fel med det men jag föredrar au naturel. Den här färska kycklingen skulle bli torr om man steker den för länge därför är en stektermometer att rekommendera. Då får du en perfekt kyckling både vad gäller smak och konsistens. Var ändå uppmärksam på att den måste vara genomstekt vilket just med kyckling (och fläskkött) är viktigt.

Kycklingen var verkligen smakrik men båda våra stektermometrar lade av, vilket antiklimax...så lite mindre välstekt kunde den varit.

Samtidigt som jag testade kycklingen använde jag en av såserna från Zetas nya fina broschyr och vände ner den i bitar med färskpotatis. Valet föll på en med dill och parmesan. Vet inte riktigt hur de blev tillsammans fast jag testat potatissallad med parmesan förut med gott resultat. Kan tänkas att såsen blir bättre att ha à part då den är riktigt god i sig. Eller så var det för att jag inte hade färsk dill…
Många fler såser finns på Zetas sida och ger en massa fin inspiration. Och fler kycklingrecept finns här.

4 kommentarer:

Tatiana sa...

Av princip sö köper jag nästan aldrig kycklngfiller , tycker att de överlag är ganska smaklösa och trista.

Köper oftast hel kyckling men ska testa de som du skrivre om ( finns de i butik nu ? )

Kinna Jonsson sa...

Jag köper också hel kyckling då och då och styckar själv. Kycklingen finns i butik nu. Själv fick jag be min ICA butik ta hem åt mig för de hade den inte hemma - men det var inget problem.

Nina i Vinglagården sa...

Vi har egna hönor och när det blir tuppar av ägg så är det naturligt att man tar vara på köttet.

Tack för alla tips. Massa spännande.

Ha en fin fredag!

Kinna Jonsson sa...

Nina, det låter verkligen härligt. Mamma har länge haft några värphönor hemma. Och antagligen tar hon vara på köttet på dem också men jag vet inte helt säkert.

Må gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...