05 juni, 2012

Rabarber till kött

Rabarber kan användas till mycket som t ex i marinad till kött eller som kompott. Men man kan gå ytterligare ett steg längre och använda efterrätten som tillbehör till köttet, i det här fallet en helstekt kotlettrad.

Egentligen ska kompotten ätas med gräddmjölk eller glass men blir alldeles utsökt till varmrätten. I andra länder kryddas ju kött direkt med kardemumma varför ska det inte kunna passa i den här formen? Kombinationen kan jag gärna kan tänka mig servera igen. Annat kött som kan vara gott till är kalkonbröstfilé eller kycklingfilé.

Rabarberkompott med smaksättning
4 pers
750 g späd rabarber
1 ½-2 dl socker

SMAKSÄTTARE
ca 2 tsk hel kardemumma

Skölj och skär rabarbern i ca 2 cm långa bitar. Stöt kardemummans grovt. Lägg rabarber med socker och smaksättning i en ugnsfast form eller kastrull. Lägg på folie eller lock och låt stå på svag värme eller i ej för varm ugn, 175°C i ca 20-30 min.

Receptet kommer från I mormors skafferi, fem generationers konservering dryck & dessert från Klefstad förlag

4 kommentarer:

Hovkonditorn sa...

Så gott det låter!

Therese sa...

Jag har funderat på rabarber och fläsk som kombo, detta inlägget kan vara knuffen jag behövde för att sätta igång.

Kinna Jonsson sa...

Vad roligt i så fall!

pralin från matmedmera sa...

Mycket bra ide!Tänker pröva den någon gång

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...