21 juni, 2012

Rabarber tajm och annorlunda dryck till söta efterrätter


Ja, förutom att det är jordgubbstider är det rabarbertid just nu. Roligt att tänka nytt när man ska göra söta efterrätter och därför tänkte jag att tipsa dig om en snaps...okej då...det blir väl lite mer likör över det här. Men ändå, här är tips vad du skulle kunna göra med rabarber som passar att dricka till den söta efterrätten, som drink eller som avec.

Brännvin special är den typ av brännvin som alltid används för att krydda snaps oavsett vad du tänkt krydda med. Länkar om kryddningar som jag bloggat om tidigare hittar du här:

Pors
Malört eller Besk som den kallas
Citronmeliss blir Hjärtans fröjdSlånbär
Slånbärslikör

Fler förslag på att krydda brännvin hittar du i vår bok I mormors skafferi. Där hittar du också tips om att göra körsbärsvin, rödbetsvin och andra udda drycker.


Glad midsommar!



Rabarber och vanilj - likör/avec till söt dessert

350 ml Brännvin Special
2 stjälkar rabarber
1 vaniljstång
1 msk flytande honung

Häll över brännvinet i ett annat kärl. Dela rabarbern på längden och skär i lagom långa bitar. Dela vaniljstången. Stoppa ned rabarber och vaniljstång i brännvinsbuteljen och häll i honungen. Fyll på med brännvin och skaka om. Låt stå mörkt över natten eller några dagar. Smaka av och tillsätt mer honung om det är för syrligt. Servera gärna med kryddorna kvar i buteljen. Detta brännvin kan även lagras, i så fall ska du sila snapsen genom ett fuktat kaffefilter och ta bort kryddorna. Lagra sedan mörkt och svalt.

Receptmakare är Altia och fler roliga grejer hittar du här och jag tipsar om det här för att det är kul och jag gillar att krydda brännvin - inget uppdrag som har att göra med sprit alltså. ;-)

2 kommentarer:

livsaptit sa...

Åh, det här lät spännande tycker jag! Som den rabarberfantast jag är måste jag nog prova. Glad midsommar!

Kinna Jonsson sa...

Roligt om det kan inspirera. Glad midsommar själv!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...