07 maj, 2012

Trender för en köttnörd - det är kötthype

Hästkött som jag minns det
Häromveckan blev vi bjudna på middag. Köttet som skulle grillas låg framme för att bli tempererat. Djupt rött och fint i färgen. Strax fick vi veta att det var hästkött. Tänkte då på att det var länge sen jag åt hästkött. Som barn hade vi då och då rökt hästkött som pålägg. Eftersom jag sällan köper pålägg har jag inte koll om det fortfarande finns i handeln. Det jag minns var att det var jättegott med pepparrotsvisp på en kavringmacka.

Getkött - där går min gräns
Ungefär samtidigt som vi åt hästkött till middag, publicerades artikeln Våga käka killing av Mats-Eric Nilsson. Och om jag ska vara helt ärlig vet jag inte om jag skulle äta get. Från barndommen kommer jag ihåg hur vi tyckte att prästen med sina 6 ungar upplevdes som konstiga. De bodde rakt över gärdet i prästgården. Prästen hade getter i en gammal korvkiosk (eller om det var en husvagn) jag minns inte riktigt. Getterna slaktade de och åt. Bäh, det tyckte vi var rätt otäckt.

Mörat kött blir dyrare

Hemma hade vi svinuppfödning och slaktade en gris med jämna mellanrum. Jag hade själv ett eget litet svinhus med små grisar som jag själv födde upp som också slaktades. En halv ko fick vi hos grannen och den hängde länge och väl i vår sk "mjölbod för att bli mör. När man säger att det inte går att få fram bra nötkött i Sverige så stämmer inte det. Det är bara det att konsumenterna inte är beredda att betala ett högre kilopris för ett kött som förlorat vätska då det hängt längre än brukligt. Som är hängmörat på traditionellt sätt. Att hålla lager kostar pengar, det vet varenda företagare och ekonom som jobbar med handel eller tillverkning. Så även om köttet vakummöras kostar det mer. Men självklart går det att köpa välhängt kött i välsorterade köttaffärer bl a i Hötorgshallen, för den som är villig att betala.

Kötthype de senaste 2 månaderna
Men nu verkar inställningen till kött ändras. Det råder lite av en kötthype - åtminstone i min matbloggarvärld. Det görs egen korv (något som både jag och min sambo alltid gjort hemma till jul). Ett gäng matbloggare testade Korvhantverks delikata korvar under en Bloggreceptbokskväll. Svenskt kött med VD Maria Forshuvud i spetsen, bjöd in till pressinformation och presenterade nya svenska styckningsscheman. Även om de var helt nya och framtagna med hjälp av illustratör och fotograf påminde de om de härliga illustrationerna som förr fanns i grundkokböcker. Verkligen ursnygga! Du kan ladda ner ditt eget styckningsschema här. Och läsa en mycket mer grundlig beskrivning som Smaskens Annika skrivit här.

Bodalsgris har tillsammans med Coop jobbat med att bearbeta bloggare med riktigt fint gårdskött. Handstyckad gårdskyckling med mycket smak kommer från Kronfågel, Scan lanserar varje år nya korvar och har haft köttpressträff där vi bl a fick smaka OS inspirerade korven Gloucester. ICA har bjudit in till grillkväll och undersökt svenskarnas grillvanor.  Se SvD, som redovisar en del av undersökningen.

Dessutom har ICA en grilljour i sommar som man kan kontakta om det krisar. Just nu lanserar de också färska korvar, högrevsfärs och ett sortiment med styckningsdetaljer som vi inte sett förut och snygga tydliga förpackningar där man ser en hel gris/lamm/nöt indelat i förenklade styckningsdelar. Sist men inte minst var det flera montrar på Gastronord där man styckade kött inför publik. Det verkar som om kött rockar oavsett miljöpåverkan och dyligt. Och varför inte äta lite mindre mängd kött och dyrare kött? Följa den gamla tallriksmodellen...


Grillade hästköttsbiffar
Nå, tillbaka till hästköttsbiffarna. Du vill säkert veta hur de smakade och de var mer möra än nötköttet som också fanns på grillen. Mycket goda och ingen markant skillnad på textur för övrigt. Det var ett läckert kött som jag gärna äter igen.

Bloggare om att äta annorlunda mat
Jag törs äta daggmask - törs du?
Gitto frossa i get
Anna Billing bjuder på grekiks kaningryta
Kryddor som passar till Kaninkött

Smaskens Annika bloggar om svenskt kött




Har du orkat läsa ända hit ner tror jag att du gillade bloggposten. Gjorde du det skulle jag uppskatta om du vill dela med dig av den till andra. 

Vad tror du själv om kötthypen? Existerar den eller inte?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...