27 maj, 2012

Svensk kvalitetshonung med olika smaker

I helgen har jag varit på Klefstad för att hjälpa mamma med Bed and breakfast på Klefstad.se när hon åkt till Haga, Skillinge för att hjälpa oss med huset så att det blir klart för uthyrning i sommar. Därför har jag tagit hand om trevliga gäster och haft chansen att bekanta mig med ett företag med en spännande affärsidé. 

Skogshonung
Företagaren Lars bakom Höglandets honung och hans medhjälpare Bilal, ansvarig för företagets bin, har övernattat. På frukostbordet står en honungsburk med honung som kommer från Skog. Nyfiken som jag är frågar jag vad bina får sin honung från då. Det visar sig att de hämtar honung från det söta som finns på blad och barr, växtsaft. Ursprungligen kommer växtsaften från löss som suger ut vätska från bladen. Det blir ett övertryck och vätskan går rakt igenom lössen och bildar det söta på bladen, som bina sedan samlar in. Tänk på att när du parkerar en bil under vissa träd kan lacken bli helt klibbig av vätskan.

Äng-, lindblom- och ljunghonung
Men det är inte bara skogshonung som produceras. Man skulle kunna säga att honungen är säsongsbetonad. Nästa sort heter äng som är fruktig och kommer från sommarens ängsblommor. Bl a maskrosor. Den honungen är gyllengul. Sedan kommer lindblomshonung med honung från lind och klöver. Den är lite mintaktig och parfymerad. Därefter flyttas en del av bina för att samla in honung från ljungblommor. Med sådan honung på tungan känner man först sötma, sedan beska. Lars menar att den honungen aktiverar alla smaksinnen.

Honungsproduktion och polinering
Honungsproduktionen är verkligen lokal. På Klefstad står det några bikupor. Hos min bror är några kupor placerade. Totalt har Höglandets honung 1000 bisamhällen utplacerade i Småland, Östergötland och Skåne. Bl a finns det bin på Kiviks musteri där man behöver dem för polinering.

Spread på smörgås
Höglandets honung har också flera andra produkter. T ex blandar man färska bär med honung som kan användas som spread på t ex en smörgås. Tänk dig att äta honung med hallon, blåbär eller citron. Helt övertygad om att jag inte kan välja vilken som är min favorit då jag verkligen älskar alla 3 smaksättningarna. Därför måste jag snarast bege mig till NK eller Fältöversten för att köpa några burkar.

Fler smaker
Andra sorter som man producerar är honung med saffran, ingefära, mynta och eukalyptus. Alla låter väldigt goda!

Bilden är lånad från Höglandets honungs hemsida.


Länkar om honung
Pollen - en bi-produkt
Gunnarshögs dressing med honung och rapsolja 
Monika Ahlbergs honungsmarinad till revbensspjäll och fläskkött

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...