14 maj, 2012

Ogräsjakt - vårens primörer på Gunnebo slott

Solen bryter igenom och värmer oss där vi går i ravinen nedanför Gunnebo slott. Vi, Fredrik Schelin, På Njutbarnt AoM, Maja Berthas, Vin och pralin, Mikael Kranz, Koka ihop, Tina Sjöstedt, har blivit inbjudna av Västsvenska turistrådet för att lära oss mer om vilda primörer. På Gunnebo jobbar man med ledord som hållbar utveckling, förstklassigt hantverk, historisk trovärdighet inom alla delar. Fokus för dagen är att gå på ogräsjakt med Patrik Severin, köksmästare på Gunnebo slott och inbjudna Lisen Sundgren på Life of Lisen.

Varför är bitterämnen bra
Jakten inleds med en lunch och av Lisen får vi veta att året kan delas in i 7 säsonger. Att vi äter rotfrukter på vintern är t ex helt naturligt då de ger värme. På vården är det dags att konsumera grönt och många vilda växter innehåller näringsämnen vi behöver. En del, som t ex nässlan är enormt näringsrik på bl a järn, kalcium, vattenlösliga vitaminer och karoten. Många av växterna innehåller beska smaker vilket vi behöver för att få igång vår matsmältning. Tänk bara på alla drycker med beska örter, sk magenbitter som man dricker som digestiver. En del växter finns en oerhört kort period t ex lindblommor och almfrukter som är läckra under 3 dagar och sedan changerar och man ska passa på medan björkens löv är lite större än musöron. Då är de som godast i t ex en pesto. Dessutom präntar Lisen i oss att man ska ha respekt för naturen och inte skövla utan ta lite på varje ställe.

Kirskål är en import
Bara några meter nedanför restauranghuset börjar vi plocka på oss växter. Kirskål – som inte är min personliga favorit ska vara lite läckert skirt grön för att platsa. När den blir större blir den grövre i smaken. Jag tar en tugga och spottar sen. Nä, den här gillar jag inte. För mig är det lite som kejsarens nya kläder. Inte tror jag att jag kommer att bli övertygad ogräsätare. Men den som väntar på något gott…Kirskål är för mig den eviga fienden i trädgården som utländska munkar tog in för den var så lättodlad.

Kirskålen kan man steka med vitlök eller servera med en krämig ost säger Lisen. Sedan ständigt återkommande rekommenderar hon de flesta växter i smoothies.

Rönnblad oväntat läckra
På vägen upp för att samla in rönnlöv stannar Lisen upp och plockar av en blomma som jag inte känner igen. Den heter sommargyllen och har stark smak. Nja, njej, spottar igen, i smyg. Rönnbladen faller mig i smaken med en mild bittermandelton. Jag fyndar lite blad av ängssyra som jag älskar sen jag bodde i Frankrike. Och vi plockar både blad och blommor av harsyra, ett barndomsminne. Lisen har druckit jättegod harsyremojito och det är nog något jag skulle våga mig på.

Svalört, mjölkört, kärringört, älggräs
Någonstans på väg ner till ravinen hamnar svalörtens blad och mjölkörtstkjälkar i påsar. Den ena till sallad den andra kommer att förvällas och sedan smaksättas med brynt smör. Älggräset är gott både att äta och av blommorna gör man saft. T ex kan du använda ett fläderblomssaft recept till både älggräs och syren. Till sallad adderas även kärringörtskott och blommorna tas försiktigt om hand i påsar.

Passa på medan de är små
Ormbunkar sticker upp och ser festliga ut. På engelska heter de fiddleheads och visst är de som små bångstyriga huvudknoppar. (bild)
Att det finns nässlor är en självklarhet. En av de mest näringsrika växterna under hela promenaden. Små och späda ska de vara.

Lite almfrön, späda lindlöv och skira lönnblommor hittar sin plats i korgen. Små mängder men delikata smaker.

Dagens fynd är bäckbräsma*
Sedan, just när solen bryter igenom stannar vi vid en stock. Patrik och Lisen är lyriska för de visar oss bäckbräsma i mängder, en stark personlighet som smakar pepparrot.

Mild syra i flera rätter

Granskott är inget konstigt för någon av oss och med mild syra kommer de under kvällen att ta plats i flera rätter. Inte så långt från granen växer vild kärleksört i skrevorna. Vad lever de av – jo kärlek. ;-)

Kvanne och myskmadra
Några varv i slottsträdgårdens köksträdgård och jag smakar för första gången kvanne. Sen tigger jag om en kvist att ta med hem för jag förstår att det blir gott i en rabarberpaj. Lite kvistar med myskmadra läggs i påsar. 

Majvin i glaset och planer i huvudet
Nu är vi klara och slår oss ner utanför restaurangen. Med majvin i glasen, vilket är vitt vin smaksatt med just myskmadra börjar vi summera upp vad vi ska göra. Inget är planerat i förväg eftersom Lisen inte vetat vad som fortfarande skulle vara bra och vad som har slagit ut. Fina råvaror som passar till skogsfynden finns i kyl och skafferi och vi kan komponera helt efter eget huvud. Förslagen haglar och Lisen skriver. Snart får du veta vad det blev. En av de mest spännande och läckra måltider jag ätit.

Växterna vi samlade in var:
  • Kirskål
  • Ängssyra
  • Harsyra
  • Björklöv
  • Svalört
  • Älggräs
  • Mjölkört 
  • Ormbunke
  • Sommargyllen
  • Kärringört 
  • Bäckbräsma
  • Nässlor
  • Kärleksört
  • Björklöv
  • Rönnblad
  • Granskott
  • Lindblommor
  • Lönnblommor

Odlade örter
  • Myskmadra (finns vildväxande)
  • Kvanne 
*Ängskrasse är uppdaterat till Bäckbräsma

10 kommentarer:

Sonja {Dagmars Kitchen} sa...

Spännande med en mer utförlig beskrivning av allt ätbart i naturen! Har också träffat Patric Severin och fått en genomgång "light" av det där för ett reportage. Nu blev jag lite sugen på att försöka få lyssna på Lisen också... Ha en fin dag!

Kinna Jonsson sa...

Ja, man hinner långt ifrån med på alla svängar så man behöver kanske höra det flera gånger. Kul att du blir sugen igen!

Chezsofia sa...

Så spännande!
Vad många växter i vår närhet som man kan äta.

I år har jag gett mig på kirskål i matlagningen för första gången, med förvånandsvärt lyckat resultat och även smakat lönnblommor för första gången vilket var väldigt gott.

Ingrid Münch sa...

Det här "delar" jag på FB. Spännande Kinna!

örjan sa...

Tack för info om månget ätbart ogräs nu i våren.

Inspirerande ytterligare läsning via din Taffel-kollega Peter Jägerbro.

Ang harsyra
http://allemansratter.taffel.se/2012/05/07/om-du-gillar-syra-men-inte-har-ett-hjarta-i-kroppen-las-det-har/
Om ormbunke
http://allemansratter.taffel.se/2012/04/30/som-en-gang-trampats-av-dinosaurier/

Om rönnen
http://allemansratter.taffel.se/2012/05/11/att-koka-te-pa-ronn-ar-inget-for-den-angslige/

Kinna Jonsson sa...

Tack för FB delning och tack för länkar. Peter hade varit inne och kommenterat och man måsta ha järnkoll på ormbunkarna för att inte ta ngn förvillande lik som är giftig. Svalörten är lite giftig och man får inte äta för mycket. - jag skulle inte äta alls i det fallet.

Kinna Jonsson sa...

Tack för FB delning och tack för länkar. Peter hade varit inne och kommenterat och man måsta ha järnkoll på ormbunkarna för att inte ta ngn förvillande lik som är giftig. Svalörten är lite giftig och man får inte äta för mycket. - jag skulle inte äta alls i det fallet.

Karin W sa...

Oj vad spännande! Plockade nässlor idag och tänkte testa kirskål (smakade som svag persilja) men när jag inte kunde skilja på kirskål och hundkäx då fick det räcka med nässlor!

tina sa...

Vilket guldkorn till inlägg, det bokmärker jag genast!

Kinna Jonsson sa...

Tack fina Tina!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...