04 april, 2012

Risenta - stor leverantör med omtanke kring små frön

Lagret med produkter hylla efter hylla.
Imponerande hur ett företag som man tror är jättestort är så enormt noga med leverantörerna och kvalitén. Så noga att varje leverantör besöks i varje land för att säkerställa detta. Inga certifikat och andra intyg duger. Bara det egna omdömet. Man blir glad över att höra det.

Att Risenta blev Risenta var en kärlekshistoria som började för 70 år sedan då grundaren importerade ris som såldes vidare i större format. På resorna fanns det alltid fler intressanta jordbruksprodukter och 1969 bestämde man sig för att börja ta in samt paketera den typen av produkter i mindre format och sälja i mindre förpackningar. Fortfarande än i dag åker Risentas ägare/representanter ut i världen och köper in personligen. De träffar sina leverantörer. Något som jag uppskattar att få veta, då det borgar för kvalitet. Några få produkter är helt svenska, t ex linfrö. Men då Sverige är ett land med väder som kan variera säkrar man ändå upp med en del genom import.

Jag har blivit inbjuden att besöka Risentas fabrik i närheten av Rotebro utanför Stockholm. Som alltid tycker jag det är kul att se hur förpackning och hantering sker, förutom att det är roligt att träffa Johanna som jobbar med marknadsföring och sociala medier bakom varumärket. Hon är den person som jag då och då har nöjet att kommunicera med i de sociala nätverken. När jag kommer till kontoret visar det sig att även hennes kollega nätverkat med mig i andra sammanhang och i tidigare jobb. Världen är allt bra liten.

Film som formas till påsar kring produkterna.
Vi går runt nere på lagret. Från golv till tak finns förpackningar, stora säckar med müssli och frön. Ett dörr öppnas till ett helt kylrum med nötter och fikon. De behöver förvaras där för att nötter t ex innehåller fett. Samma sak gäller för sesamfrön. Sen ska vi in i själva förpackningsanläggningen. En engångsrock, hårnät och skoskydd träs på innan vi går igenom dörrarna till nästa sektion. Där hänger de stora säckarna i en ställning, innehållet rinner ner i en stor tratt för att vidare komma in i "film" som blir påsar. Upp på ett band, kartong som formas kring påsarna och sedan ut till väntande pallar. Inget av hanteringen sker med händerna och det är mycket hygieniskt. Johanna berättar att det är supersträngt när nötter och andra allergiframkallande saker har paketerats. Allt rengörs väl och sedan testas de 2 först paketerade pallarna noga i labbet så att de inte innehåller nötter eller något med gluten. Gör de det, kan de inte säljas.

Löpande band. Produkten har inte vidrörts från stor till liten påse.
Med mig hem har jag en hel massa saker att testa. Intressanta verkar Chiafröna som är mycket nyttigare än psylliumfrön (läs om Tarahumara folket). Psylliumfröskal till bak, nyponskal (kan ge en tjock kräm eller soppa), nyponmjöl (till soppa), nötblandningar som snacks och fotbollslinser som är röda linser. Namnet har de fått då de är nästintill runda och håller ihop bättre och inte blir så kletiga i t ex en linsgryta. Allt ska bli kul att testa och jag hoppas ha tiden att skriva mer om det längre fram.

Tack för ett roligt besök! Ses snart igen hoppas jag.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...