24 april, 2012

Hobbyodlare i stan

Det är en stor odlingstrend både i stan och på landet. Över 6 miljoner personer odlar i Sverige sas det på TV i ett odlingsprogramm. Då var förstås även krukväxter inkluderade. Jag sällar mig till skaran hobbyodlare, stadsodlare eller gerillaodlare om man så vill.

Min odling befinner sig just nu på fönsterkarmen. Senare flyttar en del ner på innergården på Sveavägen och en del hänger med ut i Skärgården eller ner till Österlen. Det är främst det som är känsligt och står i kruka som måste resa med överallt. Pelargonerna håller sig länge utan vatten - men en basilika klarar knappt en dag när det är varmt. Hur jag ska göra med den stora änglatrumpeten som jag fick för något år sedan är fortfarande höljt i dunkel. Kanske kan den få stå på gården i sommar och att någon granne förbarmar sig. Annars är den tjusig på balkongen och jag hoppas ju förstås på blommor - även om de inte är ätbara utan snarare giftiga.

På gården kommer jag senare att sätta lite olika saker. Ibland blir det potatis och bönor ibland bara kryddor. Myntan, libbstickan, persilja liksom en vinterkyndel har tittat solen i ögonen. En övervintrande ruccola har redan kommit upp. Ruccolan är fantastisk. Den har vuxit på samma plats i flera år.

Sambon gillar inte alla pelargoner jag har men när jag lockar med att några kryddfrön åker ner i jorden då är han fast och klagar inte. Han t o m kollar hur långt de kommit. I år blir det basilika, salvia, krasse och koriander. Salvia och koriander har jag tidigare köpt som planta och haft på gården. Hoppas att jag inte är för sent ute i år utan att det blir något av fröna. Basilika hade vi enorma mängder av förra året och riktigt frossade. Då kunde jag ge bort påsvis med blad till pesto. Bästa väninnan blev jätteglad då hon har lite av förkärlek för Italien. Något visst är det med egenodlat och framför allt tycker jag det är mer smak när plantorna blir riktigt kraftiga och bladen stora.

Fler blogginlägg om odling
Odla basilika
Odla egna jordärdskockor
Odla pumpor i kompost
Odla i City

Andra bloggare om mat och odling
Gourmetodling 
Kryddburken odlar 

Har du något mer tips om bloggar som odlar och gillar mat? Skriv gärna i kommentarsfältet.




Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...