18 februari, 2012

Svamp i frysen - gör läcker pastarätt

Vinter och vi myser gärna med enkel men ändå god mat. Kanske efter vinterpromenaden eller till ett glas rött på kvällen när man inte orkar lägga så mycket tid på matlagning. Då plockar jag gärna fram mina favoriter och då vill jag helst inte bli fast i gamla hjulspår.

För mig är tillagning av svamp lite av ett gammalt hjulspår. Jag lärt mig att svamp ska njutas ensamt eller med en skvätt torrt vin i gräddiga såsen. Men aldrig gjordes svamp med persilja, lök eller andra saker i mitt hem. Därför är den en liten revolution då jag upptäcker olika smakkamrater till svampen. Det gör mig glad och experimentsbenägen. Nedanstående recept är inspirerat efter Jamie Oliver men jag gör alltid på fri hand utefter svamp och pastasort. Ofta gör jag pastan själv och gör pappardelle en slags bredbands fettuchini men det går lika bra med tagliantelle. Men då blir det självklart lite mera jobb och inte den latmansrätt jag här försöker beskriva.

Har du egen svamp i frysen är det kanske dags att festa på de paketen nu.

Pappardelle med blandsvamp
2 pers
1 l rensad blandsvamp eller motsvarande fryst
persilja
skal och saft av ½ citron
pappardelle

Förväll svampen dvs se till att den mesta av vätskan kokar ur. Koka pastan. Tillsätt citronskal och finhackad persilja till svampen. Smaka av med citronsaft, salt och peppar. Blanda med pastan.
Servera med parmesan, olivolja och kanske ett glas rött vin.

Blogg #37 av 100

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...