03 februari, 2012

Rapsgris serverad på minipizza - läckert!

Bland det godaste jag ätit var den här lilla minipizzan. Snabbmat och snabbmat - ja det kan diskuteras för det var pulled pork uppepå. Som bekant tar den timmar att göra. Möjligheten att testa den sk rapsgrisen hade jag på Årets Kock där den serverades av Scan och jag fick en trevlig pratstund med Laila som Twittrar för Scan. Hon berättade att rapsgrisen föds upp på rapsolja och den är ute i butikerna för konsumenter i höst.

Rapsgris göds med rapsolja
Varför heter den då rapsgris? Jo, det beror på att fodret blandas med rapsolja och det gör att köttet blir extra fint. Min notering är att grisen får rapsolja men många rapsodlare gör foderkakor av det som blir över från pressningen. På en del gårdar ger bönderna det till sina kor. T ex berättade VilhelmSänkdalens gård att man gör det.

Pulled pork
Åter då till den lilla minipizzan. Delikat var den. Vad jag gillade med "pålägget" var att det kan göras av styckningsdetaljer, som exempelvis picnic bog . En styckningsdel som man kanske inte så spontant vet vad man ska göra med när man väljer kött i affären. Och att Pulled pork sedan är långlagat eller sk "långkok" gör inte saken sämre. Med förberedelse tycker jag då att det blir snabbmat över det hela. Här är ett jättebra recept på Pulled pork på picnic bog eller bogbladsstek från Smaskens Annika, en mästare på långkok.

Kryddig sås som smaksättare - gremolata
På minipizzan låg förutom det delikata grisköttet, en sås. Den identifierade jag till en annan av mina favoriter nämligen gremolata.

Till en gremolata river man citronskal, hackar mycket persilja och tillsätter fint hackad vitlök. Man kan låta den vara en torr blandning och använda som smaksättare i soppor, veloutéer eller annat som smakförstärkare. För en "våt" gremolata används sedan olivolja som bindande vätska. Här är ett recept från Icakurirsen med exakta andelarna av ingredienserna och många fler serveringstips.

Pizzadeg till pizzans botten
Så till underlaget nämligen pizzabotten. Mamma Märtha gör mycket pizza och lägger på t ex överbliven korv, kassler eller skinka tillsammans med tomatsås och riven ost. Enkla kryddor från Provence som t ex torkad oregano, basilika eller körvel, blir jättegott till. Pizzorna kan man sedan frysa och plocka upp som nattamat eller enkel kvällsmat. Här är hennes recept på bra pizzabotten.

Pizzadeg
(4-6 portioner)
3 dl vatten
3 msk matolja
1 tsk salt
50 g jäst
ca 8 dl vetemjöl

Ta fingervarmt vatten i en bunke, tillsätt olja, salt, jäst och vetemjöl. Gör en jäsdeg. Låt jäsa till dubbel storlek. Dela i 6-7 delar. Kavla ut till långa tunna, tunna pizzor, lika långa som plåten. Lägg två i bredd på varje plåt. Om du använder pulled pork och gremolata som tillbehör gräddar du botten först i ca 225°, ca 7-8 min eller tills den fått färg. Därefter lägger du på fyllningen. Gör du en pizza med tomatsås, skinka och ost eller något annat lägger du på fyllningen och gräddar enligt anvisning ovan.

blogginlägg #24 av 100

4 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Låter fantastiskt gott, men fredagspizzan ska bli färdig på 10 minuter så jag tror det blir en annan variant, just idag. Spännande med rapsgrisen! Riktigt gott griskött längtar vi efter.

Patric sa...

Spännande med rapsgris det är ju lite nytt, och härligt med lite härlig Slow kocking som blir så fantastiskt gott.. nu fick jag massor av inspiration

Kinna Jonsson sa...

Fröken Dill - ladda och gör i helgen.
Patric - tack. Jag försökte lägga en kommentar hos dig men kunde inte. Något tekniskt tror jag. Ville bara säga att jag älskar klassiker i modern form som t ex en Club Sandwich.

Matarkivet sa...

Måste testa denna kombon, pulled pork är ju så gott!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...