04 januari, 2012

Varför man bloggar och vad det ger

Hur det började
Bloggande var ett konstigt fenomen när jag började sent 2005. Starkt ifrågasatt av kollegor som undrade vad jag höll på med, höll jag krampaktigt fast vid något som jag tyckte var kul. Suspekt var omgivningens omdöme. Det är ju ingen hemsida fick jag veta. Att kliva upp kl halv fem och klämma ur sig bilder och texter, varför gör man det? Ja, många tyckte jag var smått galen.
Tjänar du några pengar frågade min chef? Nej, det gör jag inte. Men varför gör du det då? Frågan fick jag ge svar på många gånger.


Bloggande utvecklar dig själv
Så varför bloggar man flera dagar i veckan utan att det är ett slags jobb? Nu, såhär flera år senare kan jag konstatera att bloggen gett mig så många underbara kontakter i bloggosfären och branschen, roliga inbjudningar, möten, inspiration. Bloggen har utvecklat min egen förmåga att skriva för webben. Den har drivit mig till att fotografera mera, utbilda mig i Digital bildhantering, Grafisk kommunikation och läsa retorik i 2 terminer. Att lägga upp mätning för statistik, kolla Google Analytics blev ett måste och när trafiken ökade, ökade också spänningen och intresse att förstå hur sökord, rubriksättning, taggning mm fungerar.


Varför man blir bättre på matlagning
Jag har förkovrat mig i matlagning på ett helt annat sätt än om jag skulle lagat mat på måfå, då det krävs variation i att blogga, vilket i sin tur gör att man måste ta reda på saker, testa nytt, läsa in sig. Att skriva ner och dokumentera det man lagar gör att det finns en slags matdagbok att gå tillbaka till. Men oavsett om det är mat, teknik eller foto i bloggen så blir det en utveckling inom det egna ämnesområdet.


Spinn-off-effekter
Med tiden har jag varit med om att tillsammans med andra arrangera matbloggsträff, få sitta med i matbloggsjury för matbloggspriset, lämna recept till bloggreceptboken och ge ut riktiga egna böcker på eget förlag med Mormors bakrecept samt konserveringsanvisningar Ett slags spinn-off-effekter för den som är engagerad och nyfiken.

Intiativtagare till matbloggträffen var Pia Borg på Pipopp och Stellan Löfving på Salt där Christopher Anderton på Deluxive State designade loggan. Christopher är också upphovsmannen till Matbloggspriset. Anton Malmberg på Matlykka och Fredrik Lundqvist på Who-cut-the-cheeze var respektive projektledare och formgivare av den fina bloggreceptboken.


Strategi för bloggen
Eftersom jag jobbade med webb från början blev det naturligt för mig att ha en liten strategi för utseende och innehåll. Bloggen skulle lära ut något, varje blogginlägg skulle innehålla en bild (helst mina egna foton), lite fakta (om möjligt) och ett recept. Den skulle vara relativt ren dvs ganska så mycket vitt på sidan och ha färger i länkar och texter som hängde ihop.


Blogg som marknadsföringsplats
Bloggen har så småningom blivit en slags marknadsföringsplats för mig själv, för egna firman Fiduser. Nu har jag haft flera uppdrag där jag skriver blogginlägg för större aktörer på marknaden. Driver facebooksida på uppdrag operativt och har fått kontakt med flera nya uppdragsgivare. Flera av dem har bloggat själva. Jag erbjuder kurser och utbildar själv andra inom sociala medier då jag verkligen har erfarenhet av de nya medierna. Nu senast har jag blivit tillfrågad att vara med i en telefonseminariumserie för att prata om Sociala medier där 8 andra namnkunniga sociala medierävar är med. Ser fram emot och undrar samtidigt vad mer 2012 har med sig i bagaget.

Tyvärr hittade jag ingen bild från bloggens första design.


Fler som delar med sig av varför de bloggar.
Skriv en bloggpost och berätta nedan om den så listar jag dig här.
Här har fina Miss Meister en bloggpost om vad bloggandet gav henne 2011.


Uppdaterat!
Madeleine Landley på Landleys kök berättar om varför hon bloggar och vad det ger. Kul läsning!
Pensionär som bloggar om sina resor på Lillviks.


Vad ger ditt matbloggande dig i utbyte? Varför bloggar du?

19 kommentarer:

Maria sa...

Jag började blogga för att hålla ordning på mina favoritrecept. Och för att kunna skicka en länk när gästerna bad om receptet istället för att skriva ner det om och om igen. Jag är inte lika driven som du, men visst har jag lärt mig en del om fotografering på kuppen :)Och oj vad många trevliga människor man lär känna!

Kinna Jonsson sa...

Din blogg är jättefin och du pekar på något som också är en jättebra anledning till att blogga.

Driven och driven. Min drivkraft är nyfikenhet och att jag tycker det är kul. I matbloggen fick jag fokus och det ena gav det andra.

Karin sa...

Bra inlägg, jag håller med.

1. Mig har matbloggandet framför allt gett en ständig deadline, jag utmanas hela tiden att hitta på nya recept.
2. Jag kunde inte alls fota innan jag började blogga (mycket pinsamma foton i början av bloggen), men lär mig mer varje dag.
3. Receptskrivande är en knepig konst. Tack vare att folk läser mina recept måste jag hela tiden se till att de är logiska och fungerar.
4. Två recept om dagen i ett år gav till sist så många recept att jag satte ihop dem, skickade in dem till förlag och blev antagen. Boken kommer ut i mars. Utan bloggen hade det inte hänt.

Pernilla i Mästerkocken sa...

Hej Kinna!
Ja, bloggandet kom med Mästerkocken för mig, men jag har ju insett att jag, som skribent på alla möjliga sätt, funnit mitt forum. Kan helt enkelt inte låta bli och känslan av att få styra och ställa helt själv är härlig. Jag har lärt mig mycket under året och vill nu utveckla min blogg under 2012. Har du några handfasta tips till vad jag skulle kunna tänka på framöver, du som är något av en veteran i bloggosfären.
Ha ett härligt 2012!
kram
Pernilla

Katinkas Kitchen sa...

Jag började för att jag satt och begrundade livets under och min dödlighet efter en operation efter en längre tids hjärtsjukdom och insåg att jag lagat mat i hela mitt liv, men har recepten i huvudet. Jag beslutade mig för att börja skriva ner dem - och den ena gav det andra. Först ville de ha mina matskriverier i Helsingborgs Dagblad, därefter uppmuntrade vänner bevandrade i datorer mig: "ska du vara matskribent måste du ha en matblogg..". Jag pysslar med Katinkas Kitchen på fritiden och får fler och fler läsare. Det är som Kinna skriver utmanande att skriva och jag har ju alltid receptboken överallt - för familj, vänner, mig och alla övriga läsare och hugade:-)

Kinna Jonsson sa...

Tack för underbara kommentarer.
Pernilla - jag tar det som en utmaning och funderar på en bloggpost.

Katinka och Pernilla - Spännande att höra att det var så du/ni kom igång som skribenter.

Matarkivet sa...

Vilket trevligt inlägg!

Liksom Maria började jag blogga för att kunna ha mina recept digitalt och slippa skriva ner dem om och om igen när vänner frågade efter dem.

Men det har ju givit så mycket mer. Visst är det smidigt att titta på ens egna recept i mobilen vart man än är, men det roligaste är dialogen med läsare och andra bloggare. Utbytet, det är det bästa. Och att kunna vara riktigt nördig inom ämnet utan att störa andra som inte är lika exalterade. :)

Kinna Jonsson sa...

Matarkivet - Tack! Nöjet är helt på min sida med alla fina kommentarer.

Swedish Mike sa...

Nagra av de framsta anledningarna till att jag bloggar ar att jag alskar att laga mat och jag vill garna forsoka att inspirera andra att laga mat ocksa.

Jag vet inte hur det ar i Sverige i dessa tider men har i England sa ar det tyvarr valdigt vanligt att folk slarvar med maten. Singlar som familjer. Takeaway, mikro mat och halv fabrikat ar alldeles for vanliga.

Om jag bara kan fa nagon att laga nagot fran scratch genom inspirationen fran mitt recept sa ar jag valdigt glad.

Forutom det sa ar feedback i form av kommentarer nagot som verkligen gor det vart modan att skriva ihop ett recept.

Ett annat plus ar ju ocksa att jag har fatt en massa 'digitala vanner' genom bloggandet och Twitter. Mat bloggare ar (mestadels) verkligen oppna och hjalpsamma.

Ja det har var mina £0.05. ;)

// Mike

Freedomtravel sa...

Jag matbloggar ju inte direkt, men bloggar i alla fall! Jag började i samband med att vi skaffade husbilen och började bygga om den. Det var så mycket nytt att läsa och kul att dokumentera under tiden. Det var ett bra sätt för mig själv att sammanfatta info som jag hittade på nätet och dokumentera vad vi gjorde. Sedan har det gett massor av annat oväntat, som nya vänner på nätet och intressanta idéer och tankar från andra!

Spådamen sa...

Visst är det kul att blogga. Men största anledningen till varför jag för det är responsen och feedback från mina läsare som jag får.

Tack för din fina blogg och lycka till med allt.

Kram

Gunnar Mattiasson sa...

Jag har bloggat i olika former och med olika grad av aktivitet sedan 2000, men det var i samband med Mästerkocken som det blev en nytändning, och då med fokus på mat såklart.
Bloggandet har gett mig både möjlighet att utveckla mitt intresse för matlagning och matkultur samt att inspirera andra till att våga ta ut svängarna lite mer i köket och experimentera och upptäcka mer.
Samtidigt finns det en mer "producerande" del av bloggandet, den med allt skrivande, fotograferande, bildbehandlande och sist men inte minst - tekniken. Tidigare har jag använt egenutvecklade blogglösningar, WordPress och för Gastronaut Adventures blev det att ge sig på ett nytt verktyg - Expression Engine. Allt för att lära sig lite mer. På samma sätt har det hunnit bli en del test av statistikverktyg såsom Google Analytics, PostRank etc och blandade andra verktyg, tex Bambuser för live sändningar. Mycket roliga saker finns det...
Foto är ju också en stor del av bloggandet och mina kunskaper kring matfotograferandet har definitivt blivit bättre, även om det fortfarande finns massor att lära.

Och det är väl en av de riktigt roliga sakerna med att blogga - att sprida sitt eget intresse till andra och samtidigt lära sig en massa nytt, både inom "kärnämnet" och annat. Andra är givetvis den respons man får från läsare och alla de fantastiska saker som bloggandet för en in på. Sent ska jag glögga alla spännande evenemang som detta första år i Gastonautens tecken har för med sig. Blir nog en bloggpost om det...

Tack för stor inspiration kring både mat och social media!

Björn Gunnebro sa...

Hej!

Jag började blogga 2008, mest för att ha någonstans att samla "min mat". Jag lagar mat på en advokatbyrå, och försöker plåta så mkt som möjligt av det jag gör på dagarna. Sedan började jag lägga till lite text och ett och annat recept. Jag har inte så många följare, men en del sidvisningar emellanåt, så jag hoppas att den ger någon typ av inspiration till de som hittar dit.
Med vänlig hälsning,
Björn Gunnebro
Http://scubachef. blogspot.com

Anonym sa...

Telefonseminarieserie? Det väcker en del nyfikenhet. Ett nytt kontrasterande fenomen i dessa digitala tider eller? :-)

Kinna Jonsson sa...

Tack för intressanta inlägg Gunnar och Björn.

Anonym - ja och nej. Det är en digital plattform där flera kan delta, chatta och jag har sådana samtal varje vecka med mina amerikanska partners via en Citrixplattform. Samtalen bandas och kan laddas ner på den egna datorn. I Citrixplattformen kan man även dela skärm och visa varandra presentationer. Det kan man inte i telefonserminariumet. Var det svar på din fråga?

Marie Soderberg sa...

Hej Kinna,
Där slår du huvudet på spiken, exakt så känner jag oxå och exakt dessa kommentarer får jag oxå..jag har blivit så RIK på kontakter och lärt mig massor om inredning/livstil som är mitt ämne att skriva om,

ex kommer jag göra ett inlägg om inredningen i den nya succes serien revenge som börjar nästa vecka i svensk television på Vi i villa bloggen, TACK vare en blogg kollega i USA. det är ren Lycka för mig som är obetlabar !

härligt att läsa de andras kommentarer som känner likadant.


stor kram

Kinna Jonsson sa...

Marie - och kontakterna lär du känna rätt väl när du kommunierar över tid.

Det är just det som ger upphov till affärer. Dessutom har jag gått en utbildning i USA, Social Media Academy (smacad.com). Detta har lett till att jag blev tillfrågad om att grunda ett föreag tillsammans med 16 partners world wide. Sobizco.com. Genom detta kan vi pitcha stora koncerner på olika marknader. Under året hoppas jag att vi tillsammans kommer igång och jag hoppas också för egen del att jag jobbar med större strategiska affärer.

Ser fram emot att prata mer med dig Marie!

karin sa...

Jag har både mat och textilblogg och kontakt med likasinnade och inspiration är väl det jag tycker jag får ut av det.

Maggan och Ingemar sa...

Jag bloggar oftast om resor med husbilen och det som händer hemma. Varför jag började var nog för att min syster gjorde det. Nu är det oftast för att dela med mig av reseminnen och tips och för att familj och vänner kan läsa om var vi är och vad vi gör under det halvår vi är på resa. Med bloggen följer också nya kontakter. Jättekul att läsa din blogg som jag träffade på av en slump. Nu ska jag följa upp och läsa lite på de länkar du har.
Kram Maggan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...