16 januari, 2012

Matvarubussen runt Umeå

Det här inlägget fick mig att minnas hur det var när jag var liten ute på landet. Hur jag för 10 öre kunde köpa Riff, ett härligt tuggummi inslagen med papper i grönt med guld. Att butiken där vi handlade var en riktigt lanthandel med både tyger, trädgårdsredskap och livsmedel. Dunkel inuti med en stor kyldisk längst in och en liten godisdisk. Inget som idag med stora askar där man öser ner godis. Här plockades en liten bit i taget ner i lagom dimensionerade påsar. Idag är de stora butikerna med allsköns sortiment en slags lanthandel i storformat. Tänk på det när du träder in i ICA Maxi eller någon annan av de stora drakarna. De har liksom vuxit i kostymen. Har våra behov vuxit på samma sätt? Ja man kan ju undra...

Min vän Ingela Hjulfors på Diggjo håller på att dokumentera en matvarubuss som hennes far körde runt med i Umeå-trakten och efterlyser människor som känner igen personer på fotona. Känner du igen matvarubussen och Julle som for runt och saluförde sina produkter runt Umeå får du gärna kontakta henne.

Ingela rekommenderade det här knäckebrödsreceptet som en av de intervjuade bidrog med.

Bloggpost #6 i mitt försök att skriva 100 blogginlägg i ett sträck.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...