23 januari, 2012

Hjälpmedel för att öppna burkar

Formex gick av stapeln förra veckan och i helgen. En av de bästa mässorna om du frågar mig. Men den är enormt stor. Siktar därför in mig på pressfrukosten, seminarier, avdelningen i B-hallen med köksgrejer och matdelen i C-hallen.

Här är lite av mina span. Det första är Brixgrejer hos Margull AB där det fanns rätt mycket saker som jag tyckte om.
En sak som jag tror blir viktigare är att kunna öppna olika typer av förpackningar. I en monter fanns just sådant för att öppna mjölk och juicepaket med skruvkorkar, öppna burkar på ett lätt sätt mm. Inte bara på grund av ålder utan också att man kan ha svårt att greppa på grund av reumatiskt, för långa naglar, avsaknad av naglar, skadade fingrar eller andra problem.

När jag var liten fanns det en speciell öppnare för burkar som greppade över hela burken så att man fick ett bra tag. Den här Jarkey sticker man in under locket och får på så sätt in luft, lättar på trycket och kan därigenom öppna burken. Mera kraft behöver man inte för att öppna burken utan bara att den öppnas på ett smart sätt.

Det fanns även en praktisk hjälp för att öppna konservburkar en burköppnaren "cankey". Änden i cankey är som en krok som sticks in i öglan på burken. Både mera kraft och bra grepp med andra ord.


Blogg #13, i blogg100-utmaningen.

2 kommentarer:

Björn Sennbrink sa...

När jag var liten hade vi en sak fastsatt under ett köksskåp. Där körde man inte locket och bred till. En vinröd historia i plast med en smal metallskena i V-form.

Kinna Jonsson sa...

Just det en Röda klara av Sigvard Bernadotte. Det hade vi med.

Men sen hade vi en bra grej. Den var lång i mettal, som fästes på båda sidorna, rakt över locket. Ställbar. Man knep åt så att den klämde fast locket som i ett skruvstäd och så kunde man öppna det. Går inte helt bra att förklara här...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...