27 januari, 2012

Flankstek i gatuköket - seminarium på Årets kock

Ett jättebra seminarium på Årets kock är Vårt nya svenska arv. Det är uppfriskande. Bra talare som inspirerar. Lisa Förare, MatälskarenTaffel är moderator och inleder helt superbt. Tyvärr hann jag inte båda anteckna och twittra så jag har bara hälften av seminariumet med mig.

Tommy Myllymäki från Julita Värdhus, berättar om sitt gatukök i Katrineholm där han med 3-4 sittningar får in ca 80 personer per dag och serverar oxkind. Och...det har blivit coolt att äta oxkind bland ortsbefolkningen. Hans berättelse påminner mig om ett annat seminarium på Dining Trends för något år sedan, där kockar berättade om att de har en finkrog som är dyr och en annan kompletterande krog med billigare mat av enklare råvaror. På det sättet kan man ta tillvara på hela djuret. Smart och spännande. Det är då man ser from Nose to Tail, en trend som jag tror kan ha startat i London på Smithfield market.

Katarina Westlund från Mjölby restaurangskola berättar om utmaningen att få in blyga tonåringar i en ganska så tuff restaurangvärld där en viss form av pennalism råder. Jag känner igen instruktionen att blanda mjöl och vatten för att göra ris. Eller att panera en disktrasa. Men finns det inte något av pennalism i alla yrken. Själv minns jag att jag fick den svåraste och hårdaste kunden att sälja till (tuffaste inköparna på hela marknaden var kollegornas omdöme) när jag som nybakad säljare skulle ut och jobba med telecomlösningar. Att dessutom ha en chef som tyckte att det jag gjorde var dåligt och inte få någon uppbackning var ännu värre. Man tappar lusten och tron på sig själv. Jag förstår Katarina Westlunds omtanke om dessa tonåringar. Hennes innovation att lära ut drinkar genom att skapa en bar och en After work där eleverna fick lära sig 100 drinkar vittnar om kreativitet. Själv lyckades jag lära mig 15 drinkar utantill på restaurangskolan. Gissar att After work momentet med lustfylld inlärning är lättare.

Per Åkerlund på DuÅ delikatesser brinner för maten i norr och berättar om sin satsning med ett annorlunda matkoncept. Visionen att ha en roligare matvarubutik har de nått nu efter 5 år. De har också gäster och dukar upp i butiken. Härligt!

Eskil Erlandsson talar. Tyvärr är det få saker som fastnar. Att vällagad mat är en hälsofråga eller om sänkningen av restaurangmomsen är saker som inte engagerar mig iallafall. Han menar att
"Bönder, förädlare och restaurangbranschen bör koppla ihop sig bättre. Där kan regeringen hjälpa till". Och jag hoppas det. Privat tycker jag det är en skrämmande utveckling att bönderna lägger ner sina gårdar i brist på stöd. Att sänka restaurangmomsen gör inte en bonde konkurrenskraftigare mot t ex importstöd, skillnader i regler kring djurhållning mm där en svensk bonde inte alls har samma förutsättningar och villkor som utländska kollegor. Men diskussionen går jag inte djupare in på här.

Näste talare Johan Holmsäter, Friskis och Svettis grundaren kopplar ihop ämnet mat och hälsa i sitt anförande. Hans bästa uttryck är att "Mat är inte bantningsmedel med GI, LCHF och andra metoder. Mat är njutningsmedel". Så bra sagt. Han berättar om hur Friskis skapade uppståndelse genom att göra sitt-ups i grupp i gathörnen. Inspirerande. En folkrörelse för mat kan inte starta kollektivt menar han utan det är invider som skapar det. Sådana som han som brinner för olika frågor behövs. Han säger oxå att: Det är bra att vara tokig bara man inte får papper på det.

Jag skulle gärna sett seminariumet filmat så att jag hade fått mer med mig. Framför allt debatten efteråt. Kanske en talare i taget i klipp med små korta sekvenser.

Dagens hashtag för just det här seminariumet var #folkmat. Föredömligt av Lisa att ge oss det i början.

Blogginlägg #17 i ambitionen att blogga 100 dagar i ett sträck.

1 kommentar:

Xtian sa...

oxkind i gatuköket...är som en len smekning mot en snabbmatsälskares kind - det är ju ditåt man vill.

All mat kan bli snabbmat och ju bättre mat som vi gör som snabbmat. desto bättre för alla!! : )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...