13 januari, 2012

Choucroute en riktig klassiker här med champagne

En av de riktiga klassikerna bland maträtter är choucroute. Traditionellt ihopkopplad med tillbehören du ser på bilden. Goda korvar och en rejäl bit smakrikt, gärna rökt, fläsk. Men det finns choucroute och choucroute. Den här är gjord på champagne. Befängt kan det tyckas. Att använda så ädel dryck på så enkel mat. Men när man läser på burken ser man att choucroute kan tillagas och framför allt serveras, med andra, lite mera förfinade råvaror. En ny upptäckt som genast väcker min nyfikenhet. Serveringsförslaget är att servera fast vit fisk till. Något som jag själv aldrig ätit eller ens sett på menyn.

Det enda tips jag fått visar sig vara ett franskt tillagningssätt vilket är väldigt enkelt. Häll på mycket vin, tillsätt kött, gärna rökt och korvar av olika slag, pepparkorn, lagerblad och låt puttra en eller ett par timmar. Smaka eventuellt av med vinäger och servera.

När jag anlitar min referenslitteratur ser jag att surkål går att servera med musslor. Surkålen bräseras då med fläsktärningar i vitt vin och köttbuljong samt garneras med friterade musslor.

Eller så kan surkålen serveras med spätzle och bogfläsk vilket känns väldigt à la Österrike. En del varianter drar sig ännu mera österut, liknar gulasch, en redd historia utan kött där tomatpuré och sur grädde är smaksättning. Det finns t o m en rysk surkålsrätt där man bryner hackad lök i smör, tillsätter surkål, späder med vitt vin och köttbuljong. Avsmakning sker med smetana. Smetana är förresten en favorit och jag har hört rykte om att ARLA kommer med den i butik...men det får bli en annan bloggpost.

Bloggpost nr 3 i utmaningen #blogg100

6 kommentarer:

Xtian sa...

var köper man sån fin surkål?

örjan sa...

Ditt franska tips verkar vara Choucroute Garnie, från Alsace/Elsass. Dvs förfranskad tysk.
Bra recept (från Björn Halling) hittade jag redan för 20-25 år sedan i Systembolagets kokbok "Mat och Dryck" (fortfarande tillgänglig för nyinköp).Enda kokbok jag köpt andra ex av. Första är "sönderlagat".

Kinna Jonsson sa...

Xtian - På http://www.wijnjas.com/butik.html - butik på Kungsholmen med fantastiska ostar och sådana här små pärlor.

Örjan - vilket bra tips. Jo, det är nog en Choucroute Garnie - även om det var en italiensk dam som gav mig tipset och jag har ätit liknande i Frankrike.

Fröken Dill sa...

Mmmmm GOTT! Nu äter vi egenlagad surkål, oftast till J:s goda korvar.
Senast jag åt choucroute på restaurang var på legendariska Coupole i Paris. Fantastiskt!!!
Minns Dillen

karin sa...

Jag försöker alltid äta choucroute när jag är i Frankrike, kommer alltid med olika köttstycken som ser ut att mätta en hel familj men som alltid slinker ner

Eva sa...

Choucroute med vit fisk är faktiskt jättegott! Fick det hemma hos en fransk väninna...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...