21 januari, 2012

4 tips på soppa eller gryta med tomater på burk

Tomater på burk är något av det mest praktiska man kan ha hemma. Ibland kan jag nästan tycka att jag föredrar burktomater framför färska då de är skördade i säsong och har mycket smak. Burktomater är dessutom en vara som är miljövänlig ur förvaringssynpunkt. T o m den somriga Gazpachon lagar jag på burktomater om det inte finns riktigt fina solmogna tomater att tillgå.

Bilden är tagen i Italien för något år sedan. Här odlades tomaterna på friland. Inga näringslösningar för rötterna att stå i, vad jag kunde se. Däremot ser det ut som om de gödslades eller vattnades rikligt. Naturligt mognande i solen utan extra växthusglas eller ljus så långt ögat nådde. Då känns det iallafall för mig som om det är tomater som har både smak och näring. Är det någon som vet att det inte är fallet eller har en annan åsikt får du gärna lämna en kommentar. Jag lever iallafall i den tron att tomater på burk är helt OK vintertid om de växer såhär på sommaren. Däremot är jag lite tveksam till bleka kamrater i grönsaksdisken så här års.

Blogginlägg #11 i utmaningen att blogga 100 dagar i ett sträck.

1 kommentar:

Veckansmiddag sa...

Härligt att läsa om dina tankar kring det här med tomater. Är ju precis så som jag funderat och lever efter :-)

Tomater är vidunderligt gott oavsett, men det bästa är de som stått i den egna trädgården och mognat i solen :-)

//sanna

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...