18 januari, 2012

4 kanon recept med köttfärs

Häromveckan köpte jag massor med köttfärs och bestämde mig för att laga massor med olika sorters rätter. Det tog inte många timmar och resultatet blev 4 rätter med 4 portioner av varje.

Laga mat rationellt och få tid över är ingen utopi och det kan vara jätteskönt att bara plocka fram färdiga rätter ur kyl och frys. Inte ens jag som älskar att laga mat tycker att det är kul att laga mat varje dag. Så, vad hittade jag då på? Jo, jag körde på några säkra kort som inte bara är goda samma dag de lagas, utan även passar i en matlåda dagen därpå.

Här får du mina 4 bästa recept på köttfärsrätter.

  1. Pannbiffar med lök är en favorit. Här stekte jag löken och frös ner i mindre förpackningar. Stekt lök är en av de tacksammaste sakerna att servera till. Mamma Märtha är receptmakare till receptet som hon tog fram i samband med att ICA-kuriren gjorde hemma-hos-reportage med bloggare. Där jag hade turen att få vara en av dem. Kommentarerna var festliga. Särskilt gillade jag den från Krubb. "CHIPS, vad COOL du är som liksom gör pannbiff-med-jävla-lök i ICA-KURIREN!!!"

  2. Köttbullar gjordes av samma typ av smet som pannbiffarna. Tillbehör brun gräddsås med en gnutta svampbuljong och enbär som smaksättare. Potatismos till, är oslagbart!

  3. Italienska köttbullar med tomatsås och citronsmak. Receptet kommer från en GI-bok av Ola Laurizton och vi har gjort det många gånger. Väl kryddat och välkomponerat.

  4. Kålpudding kan låta som trist mat men just den här från Viktväkarna är underbart god. Receptet är helt suveränt. Var inte rädd för att ta mycket italiensk salladskrydda i smeten, och var inte alltför försiktig med salt och peppar. Det är just kryddningen som är det magiska.

Blogginlägg #8 av 100 i ett försök att bloga 100 dagar i ett sträck. #blogg100

3 kommentarer:

Sanna sa...

Köttfärs i alla dess former är verkligen det bästa som finns. Älskar att det går att variera så grymt :-)

Susanna Hedengren sa...

Älskar citatet med Icakuriren! Du vet att vi har Twingly på icakuriren.se så att din blogg kommer upp då och då på vår startsida.
Hälsar Susanna, webbredaktör Icakuriren

Kinna Jonsson sa...

Susanna - ja jag ser det i statistiken att det kommer trafik från er. Tyvärr är ursprungsinlägget om bloggarna borttaget. Hade varit kul att visa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...