25 december, 2011

Traditioner kring julmat och julen

Tycker du att det är roligt att lära dig mer om jul, mat och traditioner rekommenderar jag dig att läsa de 4 blogginlägg som jag skrev för Lantmännen före jul.

Den första handlar om Lucia, lussebullar och varför man färgar och smaksätter degen med saffran. Litegrand har jag skrivit om figurbröd som är en sed som kom med tyska bagare till Sverige. Brödet fick både vara skådebröd och sk såbröd, en symbol för livskraft och en bra skörd.

Att äta fläsk till jul har sina förklaringar i när och hur man slaktade.
Fläsket kunde inte hålla så länge som nötköttet så därför slaktades grisen tidigt på morgonen på Lucia. Inte för inte kallas svinotta för det den gör.

Brännvinsbord är en tradition som håller sig kvar hos oss i form av sill, brännvin och små kalla rätter. Ett vackert uppdukat brännvinsbord hittar du på Nordiska muséet (bilden). Detta är ursprunget till smörgåsbordet. Bruna bönor och dopp i grytan har sin givna plats på julbordet i vissa landskap. Mer om både bruna bönor och brännvinsbord skriver jag i blogginlägget om det småvarma.

Julens drycker är inte bara öl och snaps. Det kan vara mumma, porter, svagdricka för att bara nämna några. Här hittar du både lite mer om julölen, dess smaker och hur du gör en egen mumma.

Samtliga blogginlägg som jag skrivit för Lantmännen 2011 hittar du här.

2 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Tack för tips! Det är intressant med historien, som ofta förklarar varför vi gör som vi gör. Några vänner jag har, som bara bott i Sverige i några år, tyckte först att det var konstigt att vi åt så "enkel" mat på en högtid, som prinskorv, köttbullar, potatis och sill... men det har ju sina förklaringar!

Kinna Jonsson sa...

Kul att du läst. Visst är det intressant att ta reda på det här. Många aha-upplevelser med just det här uppdraget som jag tyckte var urkul att jobba med.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...