19 november, 2011

Testat Monika Ahlbergs matkasse från Mathem

Det kom ett mail. Skulle du vilja testa Monika Ahlbergs matkasse från Mathem? Och nu är det länge sedan jag testade en matkasse så det lät kul. Lite lyxigt med riktigt fräscha råvaror och recept som levereras till dörren. Så i veckan har jag haft nöjet att få testa konceptet.

Intrycket av Mathem är väldigt bra. Bra hemsida, bra återkoppling om ordern och jättetrevlig person som lämnade över påsarna.

Under veckan har vi då lagat mer eller mindre i ordningen som recepten var presenterade. Kan känna att det kan bli lite stressigt om man inte är hemma alla kvällar och färska grönsaker inte går åt i den takt som det är tänkt. Men sakerna höll riktigt bra. Fördelen är att någon annan tänkt ut något och att man inte blir kvar i gamla hjulspår. Inspirerande bara av den anledningen att ha en matkasse.

Allt var pedagogiskt och lätt att följa. Festligt nog köpte jag inte till någon av de ingredienser som behövdes för att fullfölja recepten. Det var som om Monika hade koll i mitt skafferi på vad som fanns hemma eller som om jag själv hade satt ihop recepten. Mynta, röd currypasta, sesamolja, basilika, gurkmeja, ja allt fanns i skåpen så jag behövde inte tänka eller planera något extra. Annars fanns det en liten lista med det som behövdes köpas hem för att komplettera. Jag tycker om tanken att man inte får med alla ingredienser för då står man där med hyllvärmare som blir gamla och måste slängas. Nu efter en vecka har jag knappt något kvar av matkassen utom savojkål och några morötter och det kan jag trolla fram något på bordet av.

Så då lite tankar om maten och recepten.
Mycket bra recept
Goda smaker
Enkla att följa
Fräscha råvaror av bästa kvalitet

Saker som jag funderar på
Olivolja i flera recept, varför inte en neutral rapsolja? Jag vet att Monika vurmar för svenska producenter och småskalighet både på sin blogg och sin Facebooksida. Är det för att rapsolja tenderar att ha en kraftig smak kanske? Sen var det flingsaltet. Jag är lite bakåtsträvare och förstår mig inte på grejen med flingsalt. Däremot förstår jag att Mathem vill synas i matkassen genom att sätta sitt "varumärke", "branda sig" på något som används i varje recept.

Så först ut var kåldolmarna
Snabbt blev de våra favoriter - nästan som farmors men uppgraderade till 2.0. Varför tycker jag det? Jo, allt smakade som hennes, fast bättre tror jag (sorry Farmor ;-) men uppgraderingen låg i savojkålen som kändes läcker. Något som Monika själv skriver inledningsvis är att hon tycker savojkålen känns vackrare och det håller jag med henne om. Annars är vitkål en minst lika trevlig råvara till då framför allt sommarkålen blir vackert ljusgrön när den förvälls i vatten.

På tal om min Farmor...
...så hälsade jag på Mathem på Mitt kökmässan. I montern stod Karolin Kull, en av ägarna till företaget. Vi började prata och märkte att vi båda kommer från Östergötland. Plötsligt visar det sig att vi båda har rötter i den lilla byn Örtomta. Jag fick ståpäls och nästan tårar i ögonen. Vilket sammanträffande. Vad jag upptäckte igår när jag pratade med mamma, är att min Farmor och Carolines Farfar hade trädgårdarna intill varandra i byn. Att jag då och då träffat honom när jag hälsat på Farmor. Är inte detta märkligt i stora Stockholm. Jag tror inte att det är tillfälligheter...

Så, tillbaka till kåldolmarna. Receptet får publiceras och du har möjlighet att göra dem själv.

Kåldolmar à la Monika Ahlberg
1 savojkålhuvud
400-500 g blandfärs (som blir mjukare och saftigare än ren nötfärs)
1/2 dl okokta risgryn, (helst jasminris eller grötris)
1 1/2 dl vispgrädde
1 msk potatismjöl (eller 1 ägg om det finns hemma)
1 msk mejram eller timjan
Flingsalt och nymalen svartpeppar
2-3 msk smör
2 msk sirap
2 msk soja

Sås
3 dl vatten+1 buljongtärning (kött eller mörk ok)
1 dl vispgrädde

Servering
800 g potatis
rårörda lingon
Pressgurka (snabbinlagd)


Snabbinlagd gurka

1/2 gurka
1 dl vatten
2msk ättiksprit
2 msk strösocker
Flingsalt och nymalen svartpeppar

Börja med att "lägga in gurkan". Blanda samman ingredienserna till lagen. Skala och skiva gurkan tunt med osthyvel och lägg ner den i lagen. Låt stå fram till serveringen.

Fräs risgrynen i smör och koka dem enligt anvisning., låt svalna. Lotta ca 12 blad från kålhuvudet. Förväll (koka) dem i lättsaltat vatten i 5 minuter så att de mjuknar. Blanda samman färs, ris, grädde, potatismjöl (eller ägg) och kryddor. Lägg ut bladen och fördela färsen på kålbladen. Vik in sidorna och rulla ihop till dolmar.

hetta upp en panna, med höga kanter, med smör och bryn dolmarna runtom. Lägg sedan dolmarna med skarven ner i pannan. Ringla över sirap och soja.

Koka upp buljongen och häll den över kåldolmarna. Låt sjuda i ca 20-24 minuter. Skyn spädes sedan med grädde och smakas av med flingsalt, nymalen svartpeppar och eventuellt soja.

Koka potatisen och servera till dolmarna tillsammans med lingon och snabbinlagd gurka.


Såhär har jag skrivit om kåldolmar en svensk kamrat och invandrare.

I matkassen resten av veckan fanns:
Chicken tikka masala
Revbensspjäll i ugn med klyftpotatis och coleslaw
Gnocchigratäng med tomat och Mozzarella
Thailaxcurry med nudlar

3 kommentarer:

Monika sa...

Roligt att du gillade mina kåldolmar Kinna!
Och visst kan man byta olivoljan mot rapsolja! Och du har alldeles rätt i att jag värnar om våra svenska råvaror! Anledningen till att det inte står specifikt rapsolja är att det dessvärre finns några rapsoljor som inte är värda namnet då är olivolja ett "säkrare kort" just i kassen som ju ska fungera även för dem som inte har någon som helst matkunskap. Och flingsaltet går naturligtvis att byta mot vanligt salt, det är bara det att jag tycker det är så härligt att jobba med flingsalt:)!Och tusen tack för tekniska hjälpen på min fbsida! Jag har själv undrat varför flödet inte syns! Hoppas det funkar nu!
/Monika

Kinna Jonsson sa...

Förstod att du hade någon tanke bakom olivoljan. Borde vara lättare att hitta en fin neutral rapsolja. Ibland tycker jag att den slår igenom och smakar för mycket.

Fling eller inte fling - det var fint att använda men jag blir inte såld på det.

Hoppas FB sidan visar lite mer snart.

kram

Mike sa...

Kåldolmar är alltid en höjdare!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...