15 november, 2011

Svagdrickan är en misslyckad öl

Svagdricka är helt enkelt en svag dricka som är gjord av humle, malt, sackarin, källvatten och jäst. Där ser man hur snålheten bedrar visheten för upphovsmannen eller kvinnan hade inte råd med det dyra sockret utan använde sackarin, en restprodukt av socker som är för svagt för att jästen ska reagera på det. Det blev en svag dricka helt enkelt. Storyn fick jag mig till livs hos Tallåsens bryggeri, Svenskt Mathantverk
Mitt kökmässan i Älvsjö.

Mitt förhållande till Svagdricka betyder barndom och kärlek. Kusinerna gjorde sk drickablandning genom att blanda mjölk och svagdricka. Låter hemskt men är gott. Drycken avnjöts till äggakaga om jag minns rätt. Sedan är svagdricka gott att använda som degvätska i vörtbrödet till jul. Svagdrickan ingår även i julglöggen som jag sätter nästan varje år.

Fler inlägg från Mitt kökmässan
Pressfrukosten

1 kommentar:

Mike sa...

Nej det är ingen höjdare. Ge mig julmust istället! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...